کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س

کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س


کلاس یکشنبه

برداشتی از سوره مبارکه حمد

يكشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۲، ۰۸:۰۳ ب.ظ

تکتم فخریان

ذات خدا یک حقیقت واجب الوجود است.این حقیقت یک سری صفات دارد.این صفات در سیر نزولیشان در دنیا یک اسم دارند.اسم باعث تبیین آن صفت می شود.اما اسماء وصفات خدا همچون صفات بقیه موجودات نیست.بلکه اسم خدا عین صفات او وصفات خدا عین ذات اوست.

الله ممکن است از ریشه ی اله باشد که به معنی کسی است که از روی تحیر عبادت می شود(تحیر از یک چیز یا به علت ابهام درآن چیز است یا به علت سرگشتگی از شدت شیدایی در آن چیز که در مورد خدا مورد دوم صدق می کند)

در آیه ی بسم الله الرحمن الرحیم:بسم ،جار ومجرور بوده وفعل آن محذوف است.

این شاید به این دلیل باشد که هر کاری وهر فعلی باید به نام خدا آغاز شود.پس درهمه ی هستی الوهیت تجلی دارد. رحمت فیض منبسط بر عالم است(چه زمین چه آسمان ،کل وجود)رحمت از جهتی شبیه نور عمل می کند.یعنی تبیین کننده است.نور مراحل دارد پس رحمت هم مراحل دارد.پس ما وهمه ی موجودات هم ،برای بهره مندی از آن رحمت ونور در مراحل مختلفی هستیم.پس هر سطحی که موجودات دارند به واسطه ی رحمت است.پس حتی جهنم هم مظهر رحمت است چون مخلوق خداوند است

هر چه ازرحمت خدا محروم تر شویم،ضال ومغضوبتر شده ایم.هرچه ظرف وجودی خود را بالاتر ببریم.می  توانیم رحمت خدارا برای خود تثبیت کنیم یعنی رحیمیت را به دست آورده ایم.

حمد یعنی مشاهده  ی زیبایی که به طور اختیاری رخ می دهد وحالت ابراز دارد.حمد یک حقیقت است.همه ی موجودات حمد دارند.اما معرفت آن مخصوص موجود ذی شعور است.پس رزق معنوی آدم از حیات ،درک حمد است.هرچه چشم زیبابین تر شود،فهم ودرک از حمد بیشتر شده رزق معنوی انسان زیادتر شده ،حیات طیبه ومعنوی ادامه می یابد.پس مشکل ما انسانها این است که در تمام لحظاتمان حمد نمیکنیم ،قبول نداریم هر اتفاقی که می افتد بهترین اتفاق است. 

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۰۴
طبیب دوار1

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی