کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س

کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س


کلاس یکشنبه

تقسیم اوقات روز

پنجشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۲، ۰۲:۴۰ ب.ظ

مناسب دیدم در این ایام تعطیل ، این  روایت آشنا را باهم بخوانیم....

اباذر گفت: پرسیدم اى رسول خدا صحف ابراهیم چه بود؟ فرمود: تمامش پند و امثال بود و قسمتى از آنها این است که اى پادشاه مغرور مسلط بر مردم! من تو را برای اینکه دنیا را جمع­ آورى کنى نفرستادم، بلکه تو را برانگیختم تا ناله مظلوم را از درگاه من برگردانى. همانا من کسى را ناامید نمى‏ کنم هرچند کافر باشد یا فاجر، من‏ نگاه به کفر و فجور آنها نمى‏ کنم، و در آن صحف پند و اندرزهایى بود که بر خردمند سزاوار است که شکست خورده‏ نفس نباشد. شبانه ‏روز خود را چهار قسمت نماید؛ ساعتى براى نیایش و مناجات با پروردگار، ساعتى براى اینکه اندیشه کند در قدرت نمایى پروردگار، ساعتى که در آن ساعت نفسش را در کارهاى گذشته و آینده محاسبه کند و ساعتى که در آن ساعت خلوت می­ کند براى رسیدگى به حلال و حرام در خوردن و آشامیدنش. و بر شخص عاقل و خردمند است که سفر نکند مگر براى سه چیز: اصلاح معاش، به دست آوردن زاد و توشه‏ آخرت، خوشى در غیر حرام. و بر خردمند است که بینا و داناى به عصر و زمانش و متوجه آبرویش باشد و زبانش را نگهدارد و هر کس که سخن گفتنش را حساب کند از عملش، کمتر سخن می­گوید مگر سخنانى که فایده ‏اى بر آن بار شود.

پرسیدم: اى رسول خدا پس صحف موسى چه بود؟ فرمود: تمامش عبرت بود از این قبیل مواعظ: شگفت است براى کسى که یقین به مرگ دارد چگونه خوشحال است. جاى تعجب است براى کسى که یقین به آتش دوزخ دارد چگونه مى ‏خندد. شگفت است براى کسى که دنیا و دگرگونی­اش را به اهلش دیده که از حالى به حالى می ­کند بعد او اطمینان به آن دنیا دارد، تعجب است براى کسى که یقین به حساب فردا دارد چرا کردار نیک انجام نمی ­دهد.

 امام کاظم (ع) نیز فرمودند : در آن بکوشید که زمانتان را به چهار بخش تقسیم کنید: ساعتى براى مناجات با خدا، ساعتى براى امر زندگى، ساعتى براى معاشرت با برادران و معتمدانى که عیب‌هاى شما را به شما بشناسانند و در باطن به شما اخلاص داشته باشند و ساعتى براى پرداختن به لذت‌هایى که حرام نباشد. به این ساعت است (پرداختن به لذات حلال) که براى گذراندن آن سه ساعت توانایى پیدا مى‏ کنید.

 الحیاة، ج‏1، ص542

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۱۵
طبیب دوار1

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی