کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س

کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س


کلاس یکشنبه

دلداری به مؤمنین

پنجشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۱۱ ب.ظ

محدثه سادات میرتاج الدینی

در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) می خوانیم: " هر کس سوره بروج را بخواند خداوند به تعداد تمام کسانی که در نماز جمعه اجتماع می کنند و تمام کسانی که روز عرفه  در عرفات جمع می شوند ده حسنه به او می دهد و تلاوت آن انسان را از ترس ها و شدائد رهایی می بخشد"

کلام خداوند در این سوره با توجه دادن انسان به آسمان که نماد تسلط بر محیط زندگی است،آغاز میشود و نیز ذات آسمان را داری برج معرفی می کند ،تا همه انسان ها را نسبت به مورد مشاهده واقع شدن توجه دهد.

در ادامه خداوند به  روز وعده داده شده قسم یاد می کند روزی که در آن همه جمع و به حساب همه رسیدگی خواهد شد و این غرض و غایت آن مشاهده  است .قسم سوم نیز بر وضعیتی از شهود دلالت دارد ،کسی که می بیند و کسی که دیده می شود...

نکاتی چند از  سوره:

-غرض سوره روح معنایی است که در تمامی کلمات یک سوره موج می زند و در این سوره نیز چنان که روشن است و از ورای قیود کلمات می توان به آن رسید غرض شهود،احاطه،مجدو شکوه است

در واقع در این سوره، شهود بر مؤمنین و حمایت از آنها وتشفی قلوبشان مد نظر است لذا قرآن در این سوره با صفت مجید خوانده می شود. همچنین در این سوره موضوعات انذار به معاد،توجه دادن به قدرت خدا،حقیقت روز قیامت،تهدید کافران واهمییت قران نیز بررسی شده اند....

-در این سوره خداوند پس از بیان داستان هایی جزئی قوانین کلی ای بیان می کند،چنان که پس از طرح داستان اصحا ب اخدود که زنان ومردان مؤمن را فقط به جرم ایمان به خدای عزیز و حمید در آتش می سوزاندند،خداوند حکم کلی عذاب جهنم و عذاب حریق را برای تمامی آنهایی که علیه مؤمنین فتنه می کنند بیان می دارد.

هم چنین در پایان سوره از جنود فرعون وثمود سخن به میان آورده و سپس در ارتباط با تمام کسانی که در تکذیبند بیان می کند که خداوند به آنها محیط است و البته سزای اعمال آنها را خواهد داد.

-این سوره به این حقیقت اشاره دارد که برخی ازانسان ها با نعمت های الهی به خیال خود علیه خدا قیام می کنند و با سوء استفاده از تسلطی که بر دیگران دارند ،قدرت خدادای را به سیطره علیه مؤمنین به کار می برند تا مؤمنین را از ایمان دور کنند و از گسترش توحید و یگانگی جلو گیری نمایند. چه اشتباه فکر میکنند که می توانند بر ایمان دلها سیطره داشته باشند مگر می توان ایمان را به آتش کشید وآن را نظاره کرد؟

-طبق آیه ی " انه هو یبدئ و یعید"حدود هر چیزی به دست خدای تعالی است اگر بخواهد محدود نمی کند و اگر بخواهد حد چیزی را به چیز دیگر مبدل می سازد پس اوست که عذاب ها و شکنجه های دنیا را به مرگ محدود کرده واو می تواند در آخرت این حد را بر داردو معذب در دوزخ الی الابد شکنجه بیند وهرچه آرزوی مرگ کند بدان نرسد«المیزان»

-تحمل سختی های مسیر ایمان به واسطه ی علم به تسلط و احاطه ی عرش الهی بر همه کائنات ممکن می شود.

وآخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین ...

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۲/۱۲/۱۵
طبیب دوار1

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی