کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س

کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س


کلاس یکشنبه

امر مستقر

شنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۳، ۰۲:۲۲ ب.ظ

مهرناز شهسواری

سوره مبارکه قمر

سوره مبارکه قمر سوره ای است مکی که در آن بسیار از انذار و عذاب صحبت شده و در نهایت با دادن وعده بهشت به پرهیزگاران خاتمه می یابد.

این سوره آیات احکام و تفصیل دارد و برخی از آیات هم بین این دو قرار می گیرند.

روش بررسی سوره:

1.ابتدا کاری به کلمات و آیات احکامی نداشته باشیم.

2.با قرایت مکرر سوره روح کلی آن را احصا می کنیم.(غرض کلی سوره را حدس می زنیم)

3غرض حدس زده و کلمات یا آیات احکامی را در کنار هم بررسی کرده و غرض را تصحیح می کنیم.

4.غرض تصحیح شده را در کنار تمام آیات بررسی کرده و غرض را تکمیل می کنیم.

با خواندن سوره متوجه می شویم که یک حقیقت و امر همواره ثابت بوده "این که همواره خداوند برای اقوام مختلف منذر فرستاده که با آنها در مورد قیامت سخن گفته ،آنها هم تکذیب کرده و سرانجام دچار عذاب شده اند."این واقعیت بارها تکرار شده و قوم های بعدی نه تنها پند نگرفته بلکه معجزات و انذار پیامبران را سحری مستمر می خواندند.

سوره در ظاهر پر از عذاب و تهدید است ولی اگر با بینشی عمیق تر خوانده شود متوجه خواهیم شد که این سوره سراسر رحمت است. در واقع در دل این انذار رحمت خداوند نهفته است.بیان این عذاب ها با این بیان ساده در واقع ذکری است برای کسی که متذکر شده و می خواهد خود را از جرگه کافران سوره بیرون بکشد. باهر ذکری که از اقوام پیشین می آورد در واقع قیامت را برای انسان نزدیک می کند ،آن قدر نزدیک که گویی فاصله ای تا وقوع آن نیست .

حدس ابتدایی این بود که سوره هشداری جدی است نسبت به امری محتوم تمام شده که لازم است با فهم قرآنی آن را حس کرد.هشدار جدی همان "نذر" ،امر محتوم همان "امر مستقر"  و فهم قرآنی همان "یسرنا القرآن" است .

پس احکام سوره "امر مستقر "است و حکم خداوند که قطعا واقع خواهد شد.

درک این قطعیت در وقوع قیامت و مستقربودن امر خداوند رحمتی است از جانب او که هرکس به این درک برسد دیگر خود را از عذاب نجات داده ،عذابی که گرفتاران آن به علت بی توجهی به این امر مهم دچارش شدند.

کسی که به این حکم معتقد است و آن را باور دارد ،اگر زمان نوح(ع) باشد سوار بر کشتی او می شود...از قوم عاد یا ثمود باشد دیگر پیامبرش را تکذیب نمی کند و نمی گوید آیا از بشری از جنس خود پیروی کنم؟!!

چون برایش فرقی نمی کند و حکم خدا را می بیند.

همه اینها سرگذشت کسانی بود که امر واقع شدنی خدا را تکذیب کرده و منذر را به سخره گرفتند.

این انذار و تکذیب دوباره تکرار شد، زمانی که اخبار پیشینیان برامت پیامبر(ص) آخر الزمان خوانده شد .اما آنان هم از آیات خدا روی گردانیدند و معجزه شق القمر پیامبر(ص) را سحر مستمر خواندند و گمان کردند که این انذار پی در پی می آید و آنان دچار عذاب پیشینیان نخواهند شد در صورتی که با آیه ی "اقتربت الساعة" گمان آنان را باطل اعلام کرد.

آیه ای که در سوره چندین بار تکرار شده "و لقد یسرنا القرآن للذکر فهل من مدکر" نشان می دهد قرآن در عین این که قول ثقیل است چون مطابق و هماهنگ با فطرت انسان است فهمیدن و بهره مندی از آن برای همه ی انسان ها یسر و آسان است. ذکری که در این سوره  مورد توجه قرار گرفته نشان دادن عاقبت تکذیب منذران الهی است ،کسانی که آمده اند بگویند امر خداوند مستقر است و در تحقق وعده های او شکی نیست.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۳۱
طبیب دوار1

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی