کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س

کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س


کلاس یکشنبه

همه و همه رنگ از تو می گیرند...

چهارشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۳، ۱۲:۳۸ ب.ظ
سمانه آقاعلیخانی
سوره مبارکه الرحمن/ استاد اخوت
وقتی به معنای متفاوتی از واژه ای که همیشه شنیده ای می رسی ، تمام ذهنیتت به هم می خورد...
واژه الرحمن.....
همیشه در بسم الله الرحمن الرحیم ، معنا می شد: به نام خداوند بخشنده مهربان
نهایت معنا را ربط می دادی به رحمت ، به بخشش، آن هم مربوط به نعمت ها نه مفاهیم دیگر...
اما این بار از واژه رحمان،به مفهوم " تمایز" دست پیدا میکنیم.
تا به حدی که ، به حیثیت الرحمن بودن پروردگار است که تمایز ها ایجاد شده است.
و تمایز ها ایجاد شد تا تو الرحمن را بفهمی...
تمایز فعل خداوند از غیر...
تمایز امام از دیگران...
تمایز جامعه اسلامی از ....
تمایز صحیح از ناصحیح 
و تمایز در هر وجهی از زندگی
خداوند از سر رحمانیت اش ، هر مخلوقی را "موجودیتی "بخشید و همین موجودیت های متفاوت است که "تمایز" ایجاد می کند 
پس هر موجودی ، حداقل حداقل ، به اعتبار "موجود "بودنش ، بهره مند از رحمانیت خداوند است.
اینجاست که می فهمی چرا جهنم نیز ناشی از رحمانیت خداوند است!
اما همه موجودیت های متفاوت ، در خود "وجودی  ثابت " دارند، که همان روح خداوندی و "وجه باقی خداوند"  و همان احکام خداوند است که در موجودیت ها، تفصیل یافته است.
پس، الرحمن یعنی وجود بخشی (تمایز دهی) . رحمن یعنی وجود بخشی در مراتب
و انسان به میزان بهره مندی از رحمانیت خداوند دارای مراتب می شود و  متمایز می گردد.
میتوان گفت : به حیثیت الرحمن ، جنس تا جنس فرق می کند.
این "وجود" همان حق است  و "رحمن" جریان این وجود و یا افاضه ی وجود است  و وقتی نام جریان را بر آن می گذاریم ، پس دارای مراتب است .پس :
وجود ، در مراتب معنا پیدا کرده است
و معنا بخش وجود در مراتب ، الرحمن است 
و رحمانیت همان وجه باقی خداوند است.......                          
برخی از موجودات در نشان دادن " وجود" در مراتب ، شاهکارترند  = آلا (فبای الا ربکما تکذبان)
و این از معنی واژه آلا هم برمی آید، آلا یعنی نعمتی که به بلوغ رسیده است. و نعمت های انسان هرکدام باید به واسطه "بیان" به بلوغ خود برسند و هرکدام آلایی بشوند.
بیان به معنی قدرت تمییز بین تمام وجوهات حق و باطل است و این تمییز دادن ارتباط دارد با همان معنای تمایز الرحمن و در واقع بیان باعث رجعت به الرحمن می شود.
و بیان ، عامل مشاهده وجود در مراتب است وقرآن سیر این مشاهده ( الرحمن"علم القرآن"خلق الانسان" علمه البیان.......)
و هر مخلوقی مستعد هر کمالی بشود ، جاری شده الرحمن است و الرحمن در او وجود پیدا کرده است و او را متمایز می کند.
اینجاست که میفهمی،بسم الله الرحمن ....... یعنی به نام خداوند رحمانی که تو را وجود بخشید
و خداوند، خود را معلمی خواند که قرآن را به تو آموخت (الرحمن......علم القرآن) تا تو به واسطه قرآن و بیان ،جلوه گری ات از حسن و رحمانیت را افزایش دهی و برای او بیشتر از پیش متمایز گردی .
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۰۴
طبیب دوار1

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی