کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س

کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س


کلاس یکشنبه

گزارش سوره ی مبارکه غافر

دوشنبه, ۹ تیر ۱۳۹۳، ۱۲:۰۷ ق.ظ

محبوبه آب شیرینی

یا قدیم الاحسان بحق الحسین

گزارش جلسه ی 8/4/93 گردان طبیب دوار

در جلسه ی امروز به مطالعه ی سوره ی غافر پرداختیم به این صورت که

آیات ابتدایی سوره تا حدود آیه ی 20 قرائت شد که در باب چندی از موضوعات توضیحات زیر ارائه شد.

در این سوره در آغاز صفات و اسامی  برای خداوند ذکر شده که می توان آنها را در دو دسته ی رحمت و عزت طبقه بندی کرد.و در ادامه در آیه ی سوم به غافرالذنب و قابل التوب(رحمت) و شدیدالعقاب بودن خدا اشاره شده است ودر ادامه خداوند  برای بسط رحمت خود سیستمی را معرفی میکند که

 مشتمل بر تنزیل کتاب،ارسال رسل،هدایت و حتی مسیر توبه و غفران است و تنها کسی مشمول صفت غضب خواهد شد که خود را از این سیستم خارج نماید والبته که عذاب همانا دور ماندن از رحمت خداست.بنابراین با توجه به نکاتی که گذشت هنگامی که حرف از عذاب الهی به میان می آید نباید تصور کرد که صفت قهر و غضب خداوند بر رحمت ایشان سبقت دارد چرا که به عکس این رحمت الهی است که بر غضبش پیشی گرفته ؛ " یا من سبقت غضبه رحمته..." و انسانی که مرحله به مرحله سیستم  رحمت الهی را منکر می شود مشمول عذاب خواهد شد.

در آیه ی 4 به بحث جدل می رسیم:"ما یجادل فی آیات الله الا الذین کفروا فلا یغررک تقلبهم فی البلاد"                        

التحقیق، روح معنای واژه ی جدل را استحکام در امتداد تعریف کرده بود.پس مجادله واژه ای قدر مطلق(نه مثبت و نه منفی) است که از لوازم آن استمرار و جدیت است.البته در سوره ی غافر معنای منفی مجادله که خاص کفار است مد نظر می باشد.در واقع می توان واژه ی مجادله را در تک تک آیات سوره ضرب کرد و سوره ی غافر را از این زاویه نگاه نمود.مثلا کافر اهل مجادله از همان آغاز تنزیل کتاب آنرا به عنوان نسخه ی هدایت نمی پذیرد یا غفران الهی را قبول ندارد یا...پس می توان این چنین گفت که مجادله تا آنجا می تواند در وجود کفار ریشه دواند که در برابر تمام اجزای سیستم توبه الهی که برای صعود انسان طراحی شده بدلهایی ترتیب دهند که دقیقا برعکس مایه ی سقوط  انسان شود.

در باب مسأله :" ...فلا یغررک تقلبهم فی البلاد" یعنی غالبا توانمندی وعلم و تکنولوژی سرشارکفار و جوامعشان انسان را دچار تحیر میکند فلذا انسان ها به جای خداوند ،برای اسباب موضوعیت قائل می شوند و در نتیجه ایشان را صاحب اثر دیده و قدرت واقعی را نمی بینند که برای رهایی از این آفت ،همواره باید پیش فرض ذهنی ما این باشد که هر کس هر چه دارد از آن خداست ( در واقع ذکر الحمدلله  را باور داشته باشیم...) و اینکه اگر در همچین محیطهایی قرار گرفتیم زیاد به زیارت اهل قبور برویم وبا رویکرد عاقبت نگری به رویت زمین و آثار باستانی بپردازیم؛   "او لم یسیروا فی الارض فینظروا کیف کان عاقبه الذین کانوا من قبلهم کانوا هم اشد منهم قوه و اثارا فی الارض فاخذهم الله بذنوبهم و ما کان لهم من الله من واق"    و   "و کذلک حقت کلمت ربک علی الذین کفروا انهم اصحاب النار" بنابراین  ما باید سعی کنیم تا در همین دنیا تحقیق فعل رب را رویت کنیم که یکی از افعال رب همین تحقق کلمه ی عذاب برای کافران است که کافران گاه با عذاب های ظاهری گرفته می شوند از قبیل سیل و زلزله و... و گاه به عکس با اعطای نعمت زیاد(سنت املا و استدراج):در واقع اعطا هر چه بیشتر اسباب از طرف خدا توهم کمرنگ شدن نقش خدا و متعاقب آن کفر را در ذهن این کفار شکل می دهد و همه ی اینها موجبات عذاب هر چه بیشتر را در آخرت برای آنها فراهم می آورد و البته که دنیا و ما فیها به آن حیثیتی که مقابل آخرت قرار می گیرد مذموم خداوند است و دادن آن به کافرین دلیل بر نعمت بیشتر نیست.

جالب است که خداوند با مومنین هم همین رفتار را دارد اما تفاوت کافر و مومن در پاسخی است که به این اتفاقات می دهند ؛ که کافر خدا را انکارمی کند و مومن هرچه از دوست رسد را نکو می داند و مدار توجه اش بیش از پیش حول محور خدایش می چرخد...

نکته قابل توجه دیگر در این سوره اسامی به کار رفته برای قیامت است که عبارات "یوم التلاق" و "یوم الازفه"برای این سوره اختصاصی تر هستند بدین شرح که یوم التلاق در آیه ی15 به معنی روز ملاقات و مشخص شدن باطن مردم آورده شده همان روزی که همه اسباب کنار می روند و آن قدرت واقعی ورای اسباب دیده میشود...و در آیه 16 با عبارت "یوم هم بارزون"بیشتر معرفی شده است یعنی روزی که چون تمام پوششها کنار می روند انسانها خود برای خود بارز می شوند...

و در آخر با الهام از آیه "ربنا وادخلهم جنات عدن التی وعدتهم و من صلح  من ابائهم  و ازواجهم و ذریاتهم انک انت العزیز الحکیم" که یعنی فرشتگان گاه دعا می کنند برای بهشتی شدن صالحین و گاه علاوه بر خود صالحان دخول ذریات و ...آنها را هم از خدا می طلبند و به حیثیت این آیه ی سوره غافر، ما باید سعی در تشکیل دادن خانواده ها و جمع هایی داشته باشیم که به "من صلح" وصل شویم انشالله که به برکت چنین همراهانی رستگار شویم...

انشاالله که ماه رمضان امسال در سایه عنایت حوامیم قرآن کریم در مسیر "لمن الملک الیوم لله الواحد القهار" گام برداریم    به برکت صلوات بر محمد و آل محمد .

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۰۹
طبیب دوار1

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی