کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س

کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س


کلاس یکشنبه

تکلیف سه شنبه

جمعه, ۲۸ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۱ ب.ظ

تکلیف سه شنبه 2 دی

طبیب دواری های یکشنبه  ، لطفا تا سه شنبه ، سوره مبارکه انسان را قرائت کرده و یک نکته از آن را در قسمت نظرات همین مطلب بنویسید...

با تشکر.....

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۲۸
طبیب دوار1

نظرات  (۲۰)

یا نور النور
انسان از اول "لم یکن شیا مذکورا بوده" و همین الان هم با این "تشدید اسر" باز هم میشه نباشه و "بدلنا امثالهم" بشه ولی زمانی معلوم میشود بودن با نبودن انسان "فرق داره " که
با هدایت و سعی راهی را به سمت پروردگار باز کند و از نزد رب "شرابا طهورا" بنوشد.
ارزش وجودی انسان به رسیدن به پروردگارش است در حالی که هیچکدام از خلایق چنین امکانی را ندارند.
۰۵ دی ۹۳ ، ۰۸:۴۰ یامن ذکره حلو
ویژگی های عبادالله:یوفون بالنذر،یخافون،یطعمون الطعام(خالصانه)،سعیکم مشکور و. ..که اینها باعث وما تشاؤون الا یشالله شوند.

یا من یحول بین المرء و قلبه

سوره مبارکه انسان:آیه شریفه 30:و ما تشاءون الا یشاء الله ...

بندگان نیک خدا چیزی جز آنچه خدا می خواهد نمی خواهند البته خدا بهتر به احوال خلق دانا و به صلاح بندگان آگاه است

۰۳ دی ۹۳ ، ۰۰:۲۹ سامانیان
سلام بچه ها
بسم الله الرحمن الرحیم 
یک نکته که بنده به صورت کلی از این سوره برایم ویژه به نظر آمد این بود که دوبار در سوره به یادآوری هیچ نبودن انسان می پردازد و کبر او در برابر خدا را عامل توجه نکردن به تذکره میداند و همین سبب حب دنیای عاجل و نرسیدن به بهشتی با آن توصیفات و مهمتر رضای خدا میداند. 
السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
۰۲ دی ۹۳ ، ۲۳:۴۷ محدثه سادات میرتاج الدینی
یا من هو فی عهده وفی
" یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ یَخافُونَ یَوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیراً"
ان شاءالله بتونیم قدری به انسان های کامل این سوره نزدیک بشیم انسان هایی که نذر خود رو ادا می کنند و از روز قیامت خوف دارند...
۰۲ دی ۹۳ ، ۲۳:۳۶ فاطمه سعیدی
بسم الله الرحمن الرحیم
انا نخاف من ربنا یوما عبوسا قمطریرا...
ترس از خدا و روز اخرت موجب نجات انسان ها از سختی های آن روز می شود.

۰۲ دی ۹۳ ، ۲۳:۲۶ نفیسه مردانی
یا انیس القلوب
" إِنَّما نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً"
انسان از موجودی لم یکن شیأ مذکورا به موجودی با ارزش تبدیل می شود اگر وجه او به سوی خدا باشد در ابتلائاتی که به وسیله ی نعمت ها برای انسان قرار داده می شود...
نعمت ها برای ابتلا هستند تا نحوه ی برخورد انسان در رویایی با این آزمایشات قدر و ارزشش را معلوم سازد.
۰۲ دی ۹۳ ، ۲۳:۱۷ صفیه بلالی
یا منفس الکرب
" إِنَّا هَدَیْناهُ السَّبِیلَ إِمَّا شاکِراً وَ إِمَّا کَفُوراً" کلمه" هدایت" به معناى ارائه طریق است، نه رساندن به مطلوب، و مراد از" سبیل"، سبیل به حقیقت معناى کلمه است، و آن مسیرى است که آدمى را به غایت مطلوب برساند، و غایت مطلوب همان حق است.
إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا یَوْماً عَبُوساً قَمْطَریراً (آیه 10 سوره انسان)


حقّا که ما از پروردگارمان در روزی که گرفته و به شدت سخت و هولناک ( و چهره ها در آن عبوس ) است می ترسیم
فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ وَ لا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِماً أَوْ کَفُوراً (آیه 24)


پس بر اطاعت حکم پروردگار صبور و شکیبا باش و از مردم بدکار و کفر پیشه اطاعت نکن
۰۲ دی ۹۳ ، ۲۰:۱۸ زهره سعیدی
بسم الله الرحمن الرحیم
إن الأبرار یشربون من کأس کان مزاجها کافورا (5) عینا یشرب بها عباد الله یفجرونها تفجیرا (6)
" ابرار" کسانی هستند که عمل خیر را به خاطر ایمان به خدا و رسول او و روز جزا انجام می‌دهند، چون ایمانشان ایمان رشد و بصیرت است، یعنی خود را بنده و مملوک پروردگار خود می‌دانند، و معتقدند که خلق و امرشان به دست او است، و خودشان مالک نفع و ضرری برای خود نیستند، قهرا معتقدند که نباید اراده کنند مگر چیزی را که پروردگارشان اراده کرده، و انجام ندهند مگر عملی را که او بپسندد، در نتیجه اراده او را بر اراده خودشان مقدم می‌دارند، و برای خشنودی او عمل می‌کنند، هر چند که به ضرر خودشان تمام شود، بر آن ضرر و ناسازگاری با میل درونی خود صبر می‌کنند، و زحمت اطاعت او را تحمل نموده، آنچه می‌کنند به خاطر خشنودی او می‌کنند، و در نتیجه در مرحله عمل عبودیت را خالص برای خدا می‌سازند.
"تفسیر المیزان"
به نام خدا
آیات ۷ تا ۱۰ سوره مبارکه انسان،یادآور شکوه انسان است...
و نشان از تطبیق معیار های برتری خلافت با امیرالمومنین (ع) را دارد....
یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَیَخَافُونَ یَوْمًا کَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیرًا ً 
وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا
إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنکُمْ جَزَاء وَلَا شُکُورًا 
إِنَّا نَخَافُ مِن رَّبِّنَا یَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِیرًا 
۰۲ دی ۹۳ ، ۱۸:۰۶ فولادچنگ
عَیْنًا یَشْرَبُ بِهَا عِبَادُ اللَّهِ یُفَجِّرُونَهَا تَفْجِیرًا [سوره اﻹنسان : 6]
عباد الله خود چشمه ها را میشکافند و چ جاری شدنی....
اعمال دنیوی این ابرار در عالم اثر دارد  و متناسب با این صاحب اثر بودن شان در آن عالم نیز برکات از وجود و اراده ی آنهاست ک سرچشمه میگیرد....
ولی نباید آنها را مستقل از اذن خدا دانست بلکه و ما تشاءون الا ان یشاءالله...
صلوات

بسم الله الرحمن الرحیم

چند نکته ای که از این سوره برای خود من جالب بود عبارتند از :

1.انسان در ذات خود ناچیز است و همه نعمتهایی که به این موجود ناچیز عطا شده برای امتحان او می باشد به این گزاره دو گونه می توان نگاه کرد ؛یکی این که اگر انسانها در خلقت خود نقص و کمبودی نسبت به عموم انسانها تصور می کنند این نکته را دائما برای خود یادآوری کنند که تک تک نعمات الهی برای امتحان انسان به وی عطا شده و به هیچ وجه دلیل برتری کسی  بر دیگری نیست و از طرف دیگر  شخصی که نعمات زیادی به وی عطا شده نباید غره بدانها شود بلکه باید ذات خود را دائما به یاد خود آوردی و همچنین خود را برای امتحانات متناسب با آن نعمتها آماده کند...

2.بسته طهارتی این سوره : وفای به عهد ،تقوای الهی ،لطعام مسکین و یتیم و اسیر فقط برای رضای خدا ، صبر ،ذکر اسم رب در هر زمانی ،شب زنده داری

یا علی

۰۲ دی ۹۳ ، ۱۰:۴۸ فاطمه صالحی
بسم الله الرحمن الرحیم

"انما نطعمکم لوجه الله لانرید منکم جزاء و لاشکورا"

)و می گویند:( ما شما را به خاطر خدا اطعام می کنیم و هیچ پاداش و سپاسی از شما نمی خواهیم.

این شیوه ی اولیای خداست که اعمالشان را تنها جهت جلب رضایت خدا انجام می دهند زیرا تنها خداست که شایسته است که منظور و مقصود بندگان قرار گیرد.
۰۲ دی ۹۳ ، ۰۰:۰۷ آب شیرینی

یا شکور

یکی از راههای اتخاذ سبیل الی رب اطعام مسکین و یتیم و اسیر است اطعامی که برای وجه الله باشد.

۰۱ دی ۹۳ ، ۲۱:۴۸ م.شهسواری
بسم الله الرحمن الرحیم...

فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ وَلَا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِمًا أَوْ کَفُورًا ﴿۲۴﴾
خوبه از خودمون بپرسیم که آیای پای حکم پروردگار ایستاده ایم و تا کی می تونیم سر اعتقاداتمون بایستیم و از کفار اطاعت نکنیم؟زمینه های این صبر و ایستادگی چیه؟( فکر میکنیم... :)  )
۰۱ دی ۹۳ ، ۱۸:۳۳ ف. سبکتکین
بسم الله
 انسان مختار آفریده شده و با همین اختیار مورد آزمایش قرار میگیرد و میتواند با صبر بر حکم رب و قرار دادن شاءش در طول شاء خداوند در زمره ابرار درآید...

یا حکیم

اطعام یتیم و مسکین و اسیر که فقط برای رضای خدا باشد نتیجه ای جز شادی و خرسندی ندارد.

و توجه به رضای خداست  که تورا صبور میکند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَمَا تَشَآءُونَ إِلَّا أَن یَشَآءَ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیماً حَکِیماً

یُدْخِلُ مَن یَشَآءُ فِی رَحْمَتِهِ وَالظَّالِمِینَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذَاباً أَلِیماً 

خواست انسان، نه مستقل از خواست خداوند است و نه برتر از آن. بلکه آنچه را انسان می‏ خواهد، اگر مورد خواست خداوند نیز قرار گیرد، محقق می‏ شود. مشیّت خداوند، عالمانه و حکیمانه است، نه گزافه. کسانی از رحمت الهی دورند، که خود راه ظلم را پیش گرفته ‏اند. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی