کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س

کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س


کلاس یکشنبه

لم یکن شی مذکورا....

شنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۱۴ ق.ظ

نفیسه مردانی

سوره مبارکه انسان
سوره مبارکه انسان بیان میکند که نوع انسان ها از ابتدای خلقت تا نهایت کمال مراحلی را طی میکنند که یکی از این مراحل مرحله شی مذکور نبودن است که به صورت گذرا و محدود به زمان(اجل دار) است و در آیات بعدی شرایط ونمونه های مذکور شدن به صورت تکوینی و تشریعی را بیان می کند.در حوزه تکوین از خلقت انسان از نطفه ای حرف میزند که تحت تحول و تبدیل قرار میگیرد تا دارای سمع و بصر و ابزار ادراکی شود و در تشریع سبیلی ارائه میشود که انسان را به قرب الله می رساند و انسان به صورت اختیاری سبیل شکر را برمی گزیند و یا سبیل کفر....
نفیسه مردانی
سوره مبارکه انسان
سوره مبارکه انسان بیان میکند که نوع انسان ها از ابتدای خلقت تا نهایت کمال مراحلی را طی میکنند که یکی از این مراحل مرحله شی مذکور نبودن است که به صورت گذرا و محدود به زمان(اجل دار) است و در آیات بعدی شرایط ونمونه های مذکور شدن به صورت تکوینی و تشریعی را بیان می کند.در حوزه تکوین از خلقت انسان از نطفه ای حرف میزند که تحت تحول و تبدیل قرار میگیرد تا دارای سمع و بصر و ابزار ادراکی شود و در تشریع سبیلی ارائه میشود که انسان را به قرب الله می رساند و انسان به صورت اختیاری سبیل شکر را برمی گزیند و یا سبیل کفر....
شروع سوره با استفهام نشان میدهد که مخاطب از این مسئله غافل مانده و به آن توجه ندارد و بدین ترتیب اورا در مسیر فهم حقیقت مدنظر قرار میدهد و قانون و نظام حاکم بر انسان ها را بیان میکند.  
ترکیب إنّ +نا در آیه دوم حاکى از اهمیت نقش وسایط در خلقت است و در ادامه خلقت انسان از نطفه امشاج (متشکل از اجزا مختلف و به صورت مخلوط )را بیان میکند که مورد ابتلا قرار مى گیرد(ایجاد تحول براى رسیدن به نتیجه مطلوب) تا سمیع و بصیر شود.
از آنجا که خلق به معنای ایجاد بر کیفیت مخصوص است میتوان گفت یکی از کیفیت های مخصوص که انسان بر اساس آن به وجود آمده است قابلیت مذکور شدن است و بسته به میزان بروز و ظهور صفات مختلف مذکور شدن ها و تظاهرات انسان ها متفاوت است و به میزانی که به الله قرب و انس پیدا کند وجهی از الله(صفات افعالی) را متجلی میکنند مثلا انسانی که به کرامت معروف است در واقع صفت کریم خداوند را نشان میدهد.
درآیه سوم ارائه طریق به عنوان مسیری که آدمی را به غایت مطلوب می رساند و مختار بودن انسان در پیمودن سبیل و وجود دو نوع رویکرد نسبت به آن را بیان میکند.شاکر کسی است که تمام داشته های خود را به مرحله بروز رسانده و بدین ترتیب مذکور شده است و کفور باتوجه به ریشه واژه (کفر)کسی است که دارایی های خود را پوشانده است و فرصت مذکور شدن را از خود گرفته است و حتی در این سوره هم مذکور نبوده اند. و تصویر عمل آنها سلاسل و غل و سعیر است که نشان میدهد این افراد تمام وسایل و دارایی های خود اعم از ابزار ادراکی(ورودی ها) و حرکتی خود را ناکارآمد کرده اند وسوره آنان را دوستدار عاجله و زندگی زودگذردنیا و فرو گذار یوم ثقیل میداند و این نشان میدهد که این افراد صبور نبوده وتوان صبر بر قیامت و غیب را ندارند و در این راستا حکم رب و احکام نازل شده (تدریجی)قران را نادیده گرفته و اراده و شاءشان مطابق خواسته ها و هوای نفسانی است.
در ادامه سوره وضعیت ابرار و چرایی آن را بیان میکند نکته جالبی که وجود دارد افعال در این سوره به صورت مضارع به کار رفته است و نشان میدهد این افراد در حال حاضر در حال دریافت جزا هستند.
یکی از جزا ابرار مشروب شدن از چشمه هایی است که آنها را خود ایجاد میکنند و در اثر جاری کردن بقیه هم از آنها بهره مند میکنند که تصویر اطعام آنهاست.ویژگی ابرار این سوره وفای به نذر،خوف از آخرت و اطعام بوده است که تمام این کارها در راستای وجه الله بوده است و هیچ جزا و شکری طلب و اراده نمی کنند(اخلاص آنها را نشان داده).از آنجا که در سوره بر اطعام آنها قید حب زده معلوم میشود که اطعام آنها به همراه صبر بوده است صبر در اجرای حکم رب...
در این سوره علاوه بر ابرار و کفار از دسته سومی از انسان ها سخن به میان می آورد که در جریان زندگی و حرکت (مادی و معنوی)دارای ضغف بوده و مورد اطعام و عنایت ابرار سوره قرا میگیرند... یتیم،مسکین،اسیر... 
بنا براین میتوان نتیجه گرفت در سیر رشد و هدایت اگر نیازمندی خود را وجدان کرده و به انسان کامل رجوع کنیم از عنایت آنها بهره مند و مورد اطعام آنها قرار میگیریم.... 
نکته دیگری که با توجه آیات 13و 16 میتوان دریافت این است که این افراد در عملکرد دارای تعادل بوده اند ونکته مهمی که از همه این پاداش ها برتر و قابل توجه تراست سیراب شدنشان از شرابا طهورا توسط خود خداست...
در سوره از نزول تدریجی قران سخن به میان آمده است و آن را مستلزم صبر دریافت کننده آیات میداند و از طرفی عمل به احکام و فرامین نیز صبر می خواهد و انسان را شاکر می کند ....
در انتها اگر انتخاب و اراده انسان مطابق با حکم رب باشد «و ما تشاءون الا ان یشاءالله» یعنی آنچه را اراده کند که خداوند اراده کرد و شاء او همان شاء خدا شود مذکور و خلیفه الله میشود و به همین خاطر همه در مدار آنها میچرخند....
والسلام....
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۰۴
طبیب دوار1

نظرات  (۴)

breath-taking pr;#ocing&d8230oSput on using this write-up, I seriously think this unique original web web page wants far extra concern. I’ll probably frequently be again you need to learn way extra, cheers tough data….
سلام به هم گردانی های عزیز
یعنی ما این هفنه تکلیف نداریم؟؟:-(
۱۰ بهمن ۹۳ ، ۱۲:۰۱ صفیه بلالی
چرا تکلیف نداریم?
سلام به همه 
خییییییییلی چسبید بعد 3 هفته دغدغه ی کنکور این مطلب رو خوندم...
تشکر می کنم از این همه حرف قشنگ
دعامون کنید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی