کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س

کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س


کلاس یکشنبه

بهار فاطمی 2

سه شنبه, ۴ فروردين ۱۳۹۴، ۰۶:۱۶ ب.ظ

"ختم سوره ی مبارکه دخان بر محوریت سوره ی مبارکه قدر"

برای مطالعه سوره به همراه زوج سوره خود، لازم است هر دو سوره را به صورت مجزا مطالعه کرد. با این مطالعه سعی می‌کنیم به صورت مستقل به غرض هر یک دست یابیم. سپس با مقایسه غرض سوره با هم و یا آیات کلیدی سوره سعی می‌کنیم تا ارتباط بین دو سوره را با تمایز و تشابهشان به دست آوریم.

  1. استخراج ساختار سوره اصلی به صورت دقیق یا کلی
  2. تبدیل محتوا به موضوعات قابل دسته​بندی
  3. ارائه تعریف​های مشخص برای موضوعات به دست آمده
  4. مطالعه ی زوج سوره بر اساس موضوعات به دست آمده
موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۰۴
طبیب دوار1

نظرات  (۷)

درسوره قدرازشب قدربانام لیله القدریادشده است.شبی که درآن ملائکه وروح تنزل پیدا کرده اندو قرآن نازل شده است.درسوره دخان ازشب قدر باصفت مبارکه (پربرکت-خیرکثیر)یادشده وازبازشدن (یفرق)صحبت شده است.بعبارتی سوره قدرسوره انزال قرآن است وسوره دخان، سوره ی افتراق و تبیین شدن این امرحکیم.
۱۶ فروردين ۹۴ ، ۰۸:۱۳ سمیرا فولادچنگ
شب قدر شب نزول قرآنی است که خیر کثیر در آن موج می زند. و این به واسطه ی تفصیل در بسترهای عالم است ولی عده ای هنوز در شک اند و امر محکم را متشابه می بینند و در این امور متشابه، بدون غایت چون ملعبه سرگردانند.
دود و ابهام و شکی همه را فرامی گیرد و مانع از ایمان و امنیت و یقین مردم می شود و خاصیت شب قدر محکم شدن و پاکی تمام غبار هاست.
سوره مبارکه دخان
کتاب ب هدف انذار در بستر لیل مبارک قدر بواسطه ی رسول بر مردم نازل شده تا هر امری از جانب خدا بواسطه آن تفریق داده شود (شناخت و تمیز)ک این تفریق منجر به جریان یافتن رحمت دربین مردم شده و زمینه رسیدن متین ب مقام امین را فراهم میکند. بدون رسول امکان بهره مندی و ذکر پذیری از کتاب ممکن نیست.
یا منفس الکرب
سوره مبارکه قدر حول محور نزول قرآن در شب قدر سخن می گوید و در سوره مبارکه ی دخان نیز این مطلب با عنوان لیله مبارک یاد شده است. در شبی که مبارک است و جریان دارد کتابی نازل می شود از پروردگاری که رب آسمان ها و زمین است و سمیع و علیم تا به کمک آن افتراق و تمایز امری که حکیمانه است اتفاق بیافتد. قرآن برای انذار مردم همچون دخان مبین بوده و انسان را از عذاب الیم و زقوم به بهشت برین راهنمایی می کند و این هدایت تا مطلع فجر ادامه داشته انسان را در امنیت و سلامت خواهد داشت.
به نام خدا
شب قدر از اان جهت از الف شهر بهتر است که طبق سوره ی دخان شب بیان به معنی فصل و شب انذار است.تمام امور حکیم  در این شب  از هم فرق و تمایز می یابند که توسط رسولانی همچون ملاءکه و روح ارسال می شوند.این شب از این رو مورد سلام خداوند قرار گرفته که از جنس رحمت است و برای برخورداری از این رحمت باید به صفت سمیع و علیم بودن خداوند متوسل شد و تنها مومنین هستند که این شب را درک خواهند کرد و کسانی که مدام در شک خود به لعب می پردازند متوجه بیان نخواهنر شد و برای ذکرپذیری از آنچه که دفعتا در این شب قدر انزال شده باید به رسول مبین متوسل شد که این کتاب بر زبان ایشان تیسیر شده است.
۰۹ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۱۶ میرتاج الدینی
یافاطر..... 
سوره مبارک دخان از انزال قران در شبی مبارک سخن میگوید که طبق سوره ی قدر همان لیلةالقدر است شبی که در آن ملائکه برای به اذن پروردگار برای انجامذامرات الهی نازل میشوند که طبق سوره دخان در آن شب هر امر سربسته و مجملی که حدود آن نامشخص است باز و مشخص میگردد و خود قرآن نیز در چنین شبی از مرحلهی اجمال به تفصیل در آمده است..... 
رسول مبین باعث افتراق حق از باطل و ذکر بر مبنای قران است تا در یوم الفصل جز متقین ودر مقام امین باشیم..... 
به نام خدا
شاید بتوان اینگونه گفت که : سوره مبارکه دخان،فضایی انذاری دارد تا بتواند به وسیله توجه دادن به آیات قران ، طرفیت و علم افراد را در جهت جریان سازی الهی و خروج از ظلمت  و ورود به نور افزایش یابد، در واقع انذار کسانی است که به ایات قران شک دارند( ۹)  و سوره مبارکه، قران را کتابی مبین و مایه انذار (۲ ، ۳ ) معرفی می کند که با توجه به معانی واژگان  مرتبط، کتاب مبین با روشن کردن موضوعات و فصل بین موضوعات درصدد روشن کردن حق از باطل نازل شده است و در واقع در شب مبارک قدر(۳) به واسطه کتاب مبین، کل امر خداوند حکیم و رحیم (۶،۴۲) به مرحله فرق (۴) میرسند تا راه روشنی باشد برای طی طریق حق کردن ....

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی