کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س

کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س


کلاس یکشنبه

بهار فاطمی 5

جمعه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۴، ۰۴:۵۲ ب.ظ

ختم سوره ی مبارکه زخرف با توجه به آیات غرر" ارتباط سایر آیات با   آیه غرر"

قرآن کتابی است که حقایق را به تفصیل به انسان متناسب با نیازهایش یادآوری می‌کند، حقایقی که پیرامون هستی آفرین، هستی و انسان است و موجب می‌شود تا با علم و باور آنها به بروزهایی زیبایی دست یابد. با بررسی دقیق‌تر حقایق می‌توان به وضوح دید که در قرآن نسبت به برخی از موضوعات و مسائل بیش از مسائل دیگر تأکید شده است.

برخی از موضوعات بر موضوعات دیگر در مرتبه بالاتری قرار دارند. کشف موضوعاتی که به عنوان منشأ سایر موضوعات است می‌تواند در فهم حقایق به شدت ما را یاری دهند. چرا که ما را برای دریافت‌های از کل به جزء و از جزء به کل آماده می‌سازند.

در آیات تفصیل قرآن، برخی از آیات هستند که بیشتر از آیات دیگر، نمایانگر سیر تفصیل به اِحکام هستند. زیرا حاوی کلیدی​ترین موضوع مربوط به انسان که می​تواند بقیه موضوعات سوره را در ذیل خود قرار دهد، می​باشد. این آیات را به عنوان «آیات غرر سوره» می​شناسیم.

برای رسیدن به غرض سوره ی مبارکه زخرف لازم است که ابتدا پس از مطالعه ی سوره، آیه ی کلیدی سوره را بر اساس آیه ی تکراری، فواتح یا خواتم و سایر روش هایی که برای یافتن آیه کلیدی آموخته اید بیابید و آن گاه ارتباط بین این آیه با سایر آیات یافته و به غرض سوره نزدیک شوید.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۱۴
طبیب دوار1

نظرات  (۱)

۱۶ فروردين ۹۴ ، ۱۱:۴۶ سلیمانی، فولادچنگ

دنیا محدود است و قواعد خاص خود را دارد. آخرت نامحدود است و حدی در آن نمی توان متصور شد.

انسان این سوره مسرف است یعنی کسی که تجاوز از حد ملحوظ عقلی و عرفی دارد.

اینکه خداوند را مرکب بدانند و برای او فرزند بگیرند خود نوعی تجاوز از حد انسانی و عبودیتی است و فرارتر رفتن به ساحت ربوبی است در نتیجه اسراف است.

حد انسان در فطرت او معنا شده است و با آن هدایت می یابد.

نشانه ی  انسان کافر به خدای رحمان با زیورهایی که خارج از متن موضوع و حقیقت لازم است تعریف می شود.

فطرت ،کتاب، فرستاده ی خداوند همگی نعمت هایی است  که نباید کفران شوند و در صورت کفران شقاوت می آورد

عدم توجه به ذکر خدا تجاوز از حد انسانی است.

صراط مستقیم همان متن الموضوع الحق الازم  است که باید به آن تمسک جویید و در مقابل زخرف( زخرف: هو ما یکون خارجا عن متن الموضوع الحقّ اللازم، لزینة فقط و هی غیر لازم، أو لتزویر و تمویه‏)می آید.

بهشتی های این سوره  در دنیا عبد اند و مسلم یعنی از حد تجاوز نکردند.  و در آخرت تحبرون اند یعنی زینت واقعی در آن ها جلوه گر می شود.

عباد سوره پاداش حد نگهداری و عدم اسرافشان این است که حد هایشان برداشته می شود.

 والسلام علیکم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی