سوره ی مبارکه فصلت
مونا اورعی
نکاتی از تدبر در سوره فصلت :
در آیه 7 سوره فصلت و در تفصیل مشرکین که در آیه قبل امده است ، از آنها به عنوان کسانی نام برده است که زکات نمی پردازند وبه آخرت کافر هستند .
یک سوال : چرا شرک مساوی با عدم پرداخت زکات و بعد کفر به آخرت قرار داده شده است ؟
زکات یعنی خارج کردن بخش ناسالم از سالم. کسی که بخشی از آنچه دارد را جدا می کند و در راه خدا می دهد به چند گزاره می رسد :
1-پس می تواند اله را و خدا را از ما بقی الهه ها جدا کند ، زکات تفصیل یافته توحید است .زکات نوعی تمرین عملی توحید است .
2- زکات نوعی استغار هم هست (در آیه قبل همین سوره به آن سفارش شده ) .چون آنچه را که ناسالم است جدا می کنی ، از آن می گذری و می بخشی. هم خود پاک می شوی و هم دیگران را به استغفار برای خودت و خودش وامیداری.
3 – زکات به همراه خود استواری و قیام(در ایه قبل همین سوره به آن سفارش شده) نیز دارد. هم خود قیام کرده ای و عملی صالح انجام داده ای و هم دیگری را به قیام واداشته ای.
و خلاصه اینکه وقتی زکات نمی دهی گویی به خدا و لقایش در آخرت ایمان نداری که به خاطرش گذشت کنی و از خودت و مالت بگذری .پس گذشت کن برای او که او بهترین جبران کننده است .
برداشتی از سوره مبارکه فصلت :
رحمن است و رحیم . در فصل فصل و آیه آیه و کلمه کلمه اش موج می زند. اما صد حیف که قلبهایمان را پوششی گرفته ،که گوشهایمان نمی شنود و"و بیننا و بینک الحجاب"(فصلت آیه 5)
و چه خسران زده ایم که با داشتن آن بشر والامقام که سخنش سخن خدا و دلش پر ز رحمت اوست باز هم گناه بر قلبهایمان سنگینی می کند. و چه خسران زده تر آنانی که رسولش را دیدند، سخنش را شنیدند معجزه اش را درک کرده اند و باز هم تهدید می کنند "فاعمل اننا عاملون "(فصلت آیه 5)
پیامبر مهربانی حکایت ما حکایت اویس است حکایت آن جوانمرد که شیدای دیدن رویت بود و ندیدت . اما نه ما غریب تریم . لااقل اویس بویت را شنید بر ستون حنانه ات تکیه زد و با استشمام عطر وجودت گوشه ای از تو را با خودش همراه کرد .اما ما چه ؟ که درپس 14 قرن تنها خطی از تو را در دست داریم. ما غریبیم غریب تر از اویس و تنها به ررحمانیت و رحیمیت او دل بسته ایم . ایمان داریم به آن خدایی که دخان را آسمان کرد و بر فرازش 7 آسمان دیگر برافراشت و زینتش داد به بمصابیح و حفظش کرد با علم و عزتش و ایمان داریم که خودش اعضا و جوارحمان را در مسیر ایثار و از خودگذشتگی و عشق هدایت می کند . ما از قماش "ظنکم الذی ظننتم بربکم "نیستیم . ما به لقایش امیدواریم .اما خدای رحمن رحیم خودت خوب میدانی که:
دولت آن است که بی خون دل آید به کنار ورنه با سعی و عمل باغ و جنان این همه نیست