کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س

کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س


کلاس یکشنبه

ابتغا وجه الله...

چهارشنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۳۱ ب.ظ

با سلام به دوستان یکشنبه ای

تکلیف این هفته را تا شنبه 4 بهمن ساعت 22 حل نموده و در قسمت نظرات وارد بفرمایید:

سوره ای را انتخاب بفرمایید ( سوره ای که در آن واژه " وجه الله"  استفاده شده است) و سپس  "تفاوت"  دیدگاه سوره مبارکه انسان  و سوره منتخب خود  را نسبت به موضوع وجه الله با توجه به آیات توضیح داده و این تفاوت را در قسمت نظرات وارد بفرمایید.

با تشکر.....

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۰۱
طبیب دوار1

نظرات  (۱۰)

یا نور النور
لیل انسان
انسان سوره لیل سنگ بنایی است برای ایجاد انسان سوره انسان. از اتقی به ابرار.
در سوره ی لیل سیستم لیل و نهار برای انسان معرفی می شوند. سجده ی لیل و شکر نهار، سیستم دریافت و ابراز، ابتغا وجه و اطعام یک طرفه. شیء مذکور شدن. اولین قدم، تزکیه برای دریافت است...
در سوره انسان، انسان سمیع و بصیر وقتی شاء ابتغا وجه رب پیدا میکند چشمه ای تفجیر میشود که شاء او را سیراب کند. اگر انسان تنوع سبیل ابتغا وجه (اسما الهی) را بیابد این مانع خاموش شدن این شاء میشود، پس مجبور میشود یسر و روان و جاری و یک طرفه باشد تا همیشه دریافت کند. حب عاجله و نگه داشتن آن، راه  جریان وجه را میبندد پس از آن دست میکشد در ازای حب الله و دریافت وجه رب و ترس از روزی عبوس که مبادا وجه رب را درک نکند. به قدری در این ابتلا صبر می ورزد که به تعادل میرسد.( هم کافور و هم زنجبیل مزاج است. سرما و گرما برایش معنی ندارد و همیشه در سرور و نشاط است) وجودش به تنهایی برای بقیه خیر است(دانیه علیهم ضلالها) و محبتشان برای همه در دسترس (ذللت قطوفها تذلیلا) و سرچشمه ی جاری وجودش از شراب طهور رب منشا دارد. 
خیلی دیر شد. ببخشید. 
بسم الله الرحمن الرحیم
در مقایسه وجه در دو سوره مبارکه الرحمن و انسان ، میتوان به این موضوع اشاره کرد که آیه ۲۷ سوره مبارکه الرحمن ( کل من علیها و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام...) وجه را به ذات خداوند نسبت داده است و وجه آن منظور ذات پروردگار است. اما در آیه ۹ سوره مبارکه انسان ( انما نطعمکم لوجه الله...) آیه ی نسبت دهنده وجه به صفات خداوند است و وجه را مظهری از ثواب و خشنودی و رضایت خداوند گرفته است .
وجه خدا همان فیض اوست که در همه عوالم هستى ظهور دارد و بدون آن نه فاعل از بقا سهمى دارد و نه فعل او.
۰۶ بهمن ۹۳ ، ۲۲:۲۴ زهره سعیدی

بسم الله الرحمن الرحیم

سوره مبارکه الرحمن نعمت های فراوان خدادادی را متذکر شده و رحمانیت خداوند را یاد آوری می کند. در بین مخلوقات پس از قرآن از خلقت انسان به عنوان یک مخلوق خاص نام می برد . ولی این را هم یاد آور می شود که تنها "وجه رب" است که باقی می ماند و آنچه در دنیاست فانی است.

 طبق تفسیر المیزان :مراد از وجه خدا هر چیزى باشد که دیگران رو به آن دارند که قهرا مصداقش عبارت مى‏شود از تمامى چیزهایى که به خدا منسوبند، و مورد نظر هر خداجویى واقع مى‏گردد، مانند انبیا و اولیاى خدا و دین او و ثواب و قرب او و سایر چیزهایى که از این قبیل باشند.

بنا بر این انسان با تقرب به خدا و بهره مندی هر چه بیشتر از رحمت او می تواند اسماء بیشتری از خداوند داشته باشد.هم چنین با به یاد داشتن اینکه تنها وجه رب باقی است فقط از پروردگار پروا داشته باشد و در راه خدا احسان کند تا اوهم مذکور و باقی شود.

بسم الله الرحمن الرحیم
من سوره الرحمن رو انتخاب کردم. در این سوره با ذکر نعمت های مختلف مرتب تکرار شده که کدامیک از نعمت های پرودگارتان را تکذیب میکنید؟! 
 از اینکه ر چه در اسمانها و زمین است به خدا محتاج است و در برار او خضوع دارد مرتب صحبت میکند...
جالب است که بعد از ذکر این همه نعمت که بر اساس تغسیر المیزان برای جن و انس خلق شده اند در ایه ٢۶ از فانی شدن موجودات صاحب شعور صحبت شده است که به گفته المیزان منظور انتقال به نشاه اخرت است. 
و در ادامه از باقی بودن وجه پرودگار ذواجلال و الاکرام...
این اسم در ایه اخر هم امده و بر اساس المیزان تمامی نام های خدا را در برمیگیرد چون اسما الهی یا در قسمت جلال قرار میگیرند یا جمال.
به نظرم طبق این سوره در نظر داشتن اینکه تمام این دنیا مخلوق خداست و به او محتاج است به در نظر گرفتن وجه خدا در اعمال ما کمک میکند. چون اصل این دنیا فانی ست چه برسد به عملی که برای ان انجام شود!!!
انگار این سوره با ذکر مرتب نعمت های مختلف مدام میپرسد چه چیزی را در اطراف خود میبینی که مخلوق و محتاج نباشد؟؟!!
۰۴ بهمن ۹۳ ، ۲۳:۵۱ یا حبیب القلوب صادقین
خطبه 132 نهج البلاغه:
....خداوندی که بر همه چیز پنهانی آگاه و در باطن هرچیز حضور دارد .به آنچه در سینه هاست آگاه و بر آنچه دیده ها دزدانه می نگرد داناست.وگواهی می دهم که خدا یکی است  و جز او خدایی نیست و گواهی می دهم محمد(ص) فرستاده و برگزیده اوست و آن گواهی که با او درون و بیرون.قلب و زبان هماهنگ باشد....
جالب بود خطبه امشب نزدیک به مفاهیم بیان شده بود....

۰۴ بهمن ۹۳ ، ۲۳:۴۲ صفیه بلالی
یا منفس الکرب
در سوره ی مبارکه ی لیل یکی از راه های ابتغا وجه رب معرفی شده است و آن ایتای مال برای تزکیه شدن می باشد. اما در سوره ی مبارکه ی انسان گروهی معرفی می شوند که این انفاق را در بالاترین سطح برای نیازمندترین افراد به این انفاق ارائه می دهند. در این سوره چگونگی انفاق را به تصویر کشیده و نهایت این انفاق را نشان می دهد. بهشت و نعمت هایی که در سور ه انسان برای انسان سوره در نظر گرفته شده در حالتی از تعادل می باشد و تسویه دارد و در سوره لیل نیز انسان راهنمایی می شود که برای رسیدن به ابتغا وجه رب باید تزکیه کند و برای ماندن در حالتی از تسویه باید تزکیه کرد.
ببخشید که کمه کشیک ها اجازه ی بیش تر از این را نمی دهد.
۰۴ بهمن ۹۳ ، ۲۳:۳۲ یا حبیب القوب صادقین
در سوره مبارکه رعد:
کسی که حق بودن آیات در دلش نفوذ کرده باشد. جهت کسب رضای خدا صبر می کند زیرا به شاهد بودن خدا پی برده است .
چنین کسی دنبال آیه نمیگردد زیرا علم به شهادت خدا او را مشتاقانه در  طلب خشنودی خداصابر میکند.
چنین کسی است که می تواند بدی را با خوبی دفع کندو برایش فرقی نکند که آشکارا انفاق کند یا پنهان.
در صورتی که انسان بتواند هر لحظه اش را با علم به اینکه دیده مشود و خدا شاهد بر او  و اعمالش است بگذراند برایش هر سختی قابل تحمل خواهد. بود.
مهمترین عامل در ابتغاء وجه رب الاعلی در سوره ی لیل اتقی بودن  معرفی شده ست که از مصادیق ان  انفاق کردن است در واقع در سوره ی مبارکه ی لیل فرد به واسطه ی اعطا و تصدیق وعده حسنای الهی به صفت تقوا مزین میشود .اتقی بودن در سوره ی انسان همان ابراری هستند که برای انجام کار خود ذره ای از پاداش هایی که در دست غیر خداست را منظور نمیکنند و از مصادق آن انفاق کنندگان و وفاکنندگان به نذر معرفی می شوند
سلام
ببخشید من هفته گذشته پشت سر هم کشیک بودم ایشالا سعی میکنم در اولین فرصت تکلیفمو تو این هفته بذارم.
سلام.دوستان طبق سرچی که من کردم وجه الله فقط در سه سوره ی انسان، روم و بقره به کار رفته! خب سوره ی روم و بقره هم که ماشالله...!
اگه اشتباه نکنم  آقای لسانی فرمودت که رب اعلی دو سوره ی لیل و انسان رو با هم مقایسه کنید.بعدش تغییر کرد آیا؟!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی