کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س

کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س


کلاس یکشنبه

تکلیف عید

پنجشنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۳، ۰۹:۵۲ ب.ظ

"یا فاطر"

امسال نوبهار آغازش به ماتم است

زیرا که قلب عالم امکان پر از غم است

باید که پاس حرمت زهرا نگاه داشت

سالی که فاطمیه و نوروز توأم است

طبیب دواری های عزیز! بهار را با یاد کوثر آغاز می کنیم، چراکه تمام هستی قطره ای از دریای بیکران عطوفت فاطمه است. بر ما سالی گذشت و بر زمین گردشی و بر روزگار حکایتی،امید آنکه کهنه رفته باشد به نیکویی و این نو همی آید به شادی.

و اما تکلیف...

هدف از این تکلیف، تمرین مدل های ختم مفهومی بر روی سوره های قرآن می باشد. از میان سوره های موجود، 5 سوره از سور حوامیم انتخاب شده است. جدول زیر نشان دهنده ی زمانبندی لازم و نحوه ی اجرا می باشد.

سوره   ها

بازه   زمانی انجام

عملیات   مورد نظر

سوره ی مبارکه جاثیه

1/1/1394   ­تا 2/1/1394

ختم بر اساس تفکیک شخصیت های سوره (جریان شناسی   حق وباطل)

سوره ی مبارکه دخان

3/1/1394

ختم با محوریت سوره ی مبارکه قدر

سوره ی مبارکه احقاف

4/1/1394   تا 6/1/1394

ختم با توجه به واژگان پرتکرار و اختصاصی (   ریشه و مشتق)

سوره ی مبارکه شوری

7/1/1394   تا 9/1/1394

ختم با توجه به قوانین ( محور قرار دادن قوانین   در سوره)

سوره ی مبارکه زخرف

10/1/1394   تا 12/1/1394

ختم با توجه به آیات غرر( ارتباط سایر آیات با   آیه غرر)

 

در پایان به عنوان خروجی، با توجه به روش ختم استفاده شده، حداکثر در سه خط، غرضی از هر سوره یادداشت نمایید. در صورت امکان نیز غرض بدست آمده را در تاریخ مورد نظر در وبلاگ قرار دهید.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۲۸
طبیب دوار1

نظرات  (۲)

یا نور النور
((جاثیه))
حق و باطل
هستی برپایه حق آفریده شده. دیدن آیات حقانیت ور هستی به علم آدمی می افزاید و مایه ی هدایت و یقین به سر انجام هستی می شود اما درک علم اندک از هستی و رفتار بر پایه ی غرگی و به نفع هوس مانع دریافت علم و درک بیشتر از هستی و گمراهی و بلا تکلیفی و هلاکت نهایی می شود.
((احقاف))
کلمات پر تکرار
دیدن آیات خدا در هستی موجب ایمان به خدا و خشیت می شود. در برابر منذر خشیت داشتن موجب افزایش علم و دیدن حق و انذار دهندگی به سایرین میشود که باید همراه با صبر و استقامت باشد. زیرا استکبار از روی جهل صورت می گیرد ودر صورت باز شدن      در های علم به روی افراد موجب خشیت و هدایت آنها فراهم می شود
((شوری))
نکاتی از شرح سوره بر اساس قوانین سوره
کسی که "لیس کمثله شی" را درک نکرده ولی غیر از خدا اانتخاب می کند 
غفور و شکور بودن خدا باعث می شود حسنه در نزد او فزونی یابد و این دلیل قانون "ما عند الله خیر و ابقی" است
امرهم شوری بینهم برای انتخاب کردن بهترین امر و بشترین تطابق آن با حق است زیرا فرد می داند که (الی الله تصیر الامور) و اینکه نتیجه هر کار به خود فرد بر می گردد

یا نور النور

((سوره دخان)) در بستر سوره قدر

انّا انزلناه فی لیله القدر

به واسطه ی رحمتی از جانب ربّ تقدیر ها در رابطه با هر امری نازل شده و سپس به زبان پیامبر به یسر بیان گشته تا تذکره ای باشد

و ما ادراک ما لیله القدر

لیله القدر زمانی است که تقدیر ها یک به یک در بستر حق  و عقل و دور از چشم ظاهر بین ما رقم می خورند برای رسیدن به نتیجه ی نهایی. نشانه های رقم خوردن این تقدیر ها را عقل می بیند .اگر تقدیری را نبیند پس جز در دخان و سر در گمی نخواهد بود و این نفهمیدن برای عقل عذاب الیم است.

لیله القدر خیر من الف شهر

مبارک بودن لیله القدر. تقدیر ها همه به هم متصل و مربوط اند و این مایه ی فزونی می شود. همانطور که تقدیر غرق شدن قوم فرعون موجب تقدیر به ارث رسیدن اموالشان به قوم دیگر شد

تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر

هر امری با علم و ربوبیت خدا در لیله قدر  تقدیر می خورد و تبیین می شود

سلام هی حتی مطلع الفجر

 سلام بودن در لیله القدر زمانی اطهار می شود که فرد متوجه رقم خوردن تقدیر ها می شود و به امید رسیدن به مطلع فجر خشیت به خرج می دهد. سلام بودن هماهنگی با تقدیرات حق است یا حداقل عدم ایجاد اختلال در به وثوع پیوستن مقدرات که اگر این نباشد فرد "مسرف" تعریف می شود(امیدی به بروز هیچ سلامی از او نیست) و تقدیرش مثل فرعون، هلاکت است زیرا خدا مانع این است که عدم تسلیم بعضی در برابر حق باعث آسیب دیدن سایرین شود.

 

 

((سوره زخرف))

آیه غرر: و الکتاب المبین

 ریشه کلمات مهم: بین، قرن، جزء، برک

شرح  و نکاتی از سایر آیات بر اساس آیه غرر:

1 تا 14: آیات الهی در زمین به وضوح بیانگر علم رب است و مسرفین خود به آن اقرار دارند

نشانه های تبیین در آیات: سبل متمایز در زمین برای هدایت، به اندازه بودن و متمایز بودن آب نازل از آسمان برای حیات. تمایز آدمیان به زوج. پر واضح بودن رام بودن چهار پایان و زیبا تر از آن مقارن بودن شکل آنها با آدمی برای بهره بردن آدم از آنها

14 تا 25: اشتباه انسان در متمایز کردن که باعث شده رب را همانند خود ببیند برای او قوانین جاهلانه در  نظر گیرد ، راه پدران را پیش گیرد و تلاشی برای تبیین توسط عقل خود انجام ندهد

25 تا 35  : تمایز یافتن حضرت ابراهیم  در معبود  خود که راه را برای سایر افراد یکتا پرست باز کرده در برابر کافرانی که تمایز خود را در ظواهر دنیوی  طلب می کنند

35 تا 45: دوری از ذکر خدا باعث مقارن شدن با شیاطینی می شود که  برای انسان تمایز وجود خود از شیطان سخت میشود پس هر کار اشتباه در نظر آدمی درست جلوه داده میشود تا روز فصل که حق روشن میشود و انسان پشیمان خواستار جدایی عظیم از قرین خود میشود

45 تا 65: اشتباه در دید کافرین و افراط و تفریط در عمل و عبادت آنها. در نظر کافر زمان موسی هیچ معجزه ای دلیل بر حقانیتش نمی بود در حالی که با جهل خود تمایز و دلیل را در تمایز ظاهری موسی می خواست. همچنین کافر زمان حضرت مسیح که به جای دیدن وی به عنوان آیتی برای قیامت، خود وی را، بدون تبعیت از هدایت او ، مورد پرستش و تمایزی عظیم قرار می دهد.

65 تا 78: قیامت و تمایز عظیم. تنها قیامت عقل کافرین را روشن می کند که در آن روز جدایی کافر و مومن با چشم هم مشهود است

78 تا 89: هیچ وحودی در موازات و مساوات خدا قرار نمی گیرد و او متمایز ترین است و کفار هم به آن مقر هستند

 

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی