کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س

کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س


کلاس یکشنبه

سوره ی مبارکه فصلت

دوشنبه, ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۵۶ ب.ظ

مونا اورعی

نکاتی از تدبر در سوره فصلت :

در آیه 7 سوره فصلت و در تفصیل مشرکین که در آیه قبل امده است ، از آنها به عنوان کسانی نام برده است که زکات نمی پردازند وبه آخرت کافر هستند .

یک سوال : چرا شرک مساوی با عدم پرداخت زکات و بعد کفر به آخرت قرار داده شده است ؟

زکات یعنی خارج کردن بخش ناسالم از سالم. کسی که بخشی از آنچه دارد را جدا می کند و در راه خدا می دهد به چند گزاره می رسد :

1-پس می تواند اله را و خدا را از ما بقی الهه ها جدا کند ، زکات تفصیل یافته توحید است .زکات نوعی تمرین عملی توحید است .

2- زکات نوعی استغار هم هست (در آیه قبل همین سوره به آن سفارش شده ) .چون آنچه را که ناسالم است جدا می کنی ، از آن می گذری و می بخشی. هم خود پاک می شوی و هم دیگران را به استغفار برای خودت و خودش وامیداری.

3 – زکات به همراه خود استواری و قیام(در ایه قبل همین سوره به آن سفارش شده) نیز دارد. هم خود قیام کرده ای و عملی صالح انجام داده ای و هم دیگری را به قیام واداشته ای.

و خلاصه اینکه وقتی زکات نمی دهی گویی به خدا و لقایش در آخرت ایمان نداری که به خاطرش گذشت کنی و از خودت و مالت بگذری .پس گذشت کن برای او که او بهترین جبران کننده است .

 برداشتی از سوره مبارکه فصلت :

رحمن است و رحیم . در فصل فصل و آیه آیه  و کلمه کلمه اش موج می زند. اما صد حیف که قلبهایمان را پوششی گرفته ،که گوشهایمان  نمی شنود و"و بیننا و بینک الحجاب"(فصلت آیه 5)

و چه خسران زده ایم که با داشتن آن بشر والامقام که سخنش سخن خدا و دلش پر ز رحمت اوست باز هم گناه بر قلبهایمان سنگینی می کند. و چه خسران زده تر آنانی که رسولش را دیدند، سخنش را شنیدند معجزه اش را درک کرده اند و باز هم تهدید می کنند "فاعمل اننا عاملون "(فصلت آیه 5)

پیامبر مهربانی حکایت ما حکایت اویس است حکایت آن جوانمرد که شیدای دیدن رویت بود و ندیدت . اما نه ما غریب تریم . لااقل اویس بویت را شنید بر ستون حنانه ات تکیه زد و با استشمام عطر وجودت گوشه ای از تو را با خودش همراه کرد .اما ما چه ؟ که درپس 14 قرن تنها خطی از تو را در دست داریم. ما غریبیم غریب تر از اویس و تنها به ررحمانیت و رحیمیت او دل بسته ایم . ایمان داریم به آن خدایی که دخان را آسمان کرد و بر فرازش 7 آسمان دیگر برافراشت و زینتش داد به بمصابیح و حفظش کرد با علم و عزتش و ایمان داریم که خودش اعضا و جوارحمان را  در مسیر ایثار و از خودگذشتگی و عشق هدایت می کند . ما از قماش "ظنکم الذی ظننتم بربکم "نیستیم . ما به لقایش امیدواریم .اما خدای رحمن رحیم خودت خوب میدانی که:

دولت آن است که بی خون دل آید به کنار              ورنه با سعی و عمل باغ و جنان این همه نیست 

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۱۵
طبیب دوار1

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی