کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س

کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س


کلاس یکشنبه

تکلیف جمعه

جمعه, ۲۸ آذر ۱۳۹۳، ۰۴:۵۴ ب.ظ

یا حمید بحق محمد....

اسباب کشی کردیم به اینجا خنده

دوستان یکشنه تکلیف زیر را تا ساعت 24 جمعه 28 آذر در قسمت نظرات همین مطلب پاسخ دهید.

از بین سوره هایی که با  "اذا"  شروع می شود 3 سوره را انتخاب کنید و یک موضوع مشترک آن را در قسمت نطرات همین مطلب بنویسید ( سور مبارکه ی واقعه، زلزال ، نصر ، انشقاق ، انفطار ، تکویر ، منافقون )

 

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۲۸
طبیب دوار1

نظرات  (۱۵)

یا حی...
حی بودن معنایی است متفاوت با زنده بودن ....
آیه ۲۷ سوره تکویر؛ نشان از دعوت بزرگ نبوی در جهت بیدار کردن مردم است و این کاری بزرگ است اگر اندیشه شود.
در آیه۳ سوره نصر؛ صحبت از احیا امت اسلامی ، به عنوان هدف تشکیل حکومت است.
آیه ۷ و ۸ سوره زلزال؛ از واقعه ای خبر میدهد که انسان را از خواب بیدار می کند و اعمال آدمی را در قیامت  زنده می کند....
اختیار با ماست که بپسندیم چه زمانی از خواب بیدار شویم ، زمان ایجاد معجزه قرآن.......اکنون.......یا وقت واقعه عظیم ......
یا نور النور
سوره های تکویر،انفطار و انشقاق
 موضوع سوره ی تکویر حول بیان حقانیت قرآن و اخبارش درباره ی قیامت می چرخد و معرفی قرآن به عنوان ذکری برای هر کسی که خواهان قدم در راه راست باشد و در ادامه سوره ی انفطار از عبث نبودن خلقت آدمی،وظیفه اش مبنی بر خشوع در برابر دین و ثبت و حفظ اعمالش سخن میگوید هرچند خود از کرده اش اگاه است و نتیجه ی عمل به وظایف)دین) آنقدر موضوعیت می یابد که هیچ کس عهده دار عمل دیگری نخواهد شد و سوره ی انشقاق تاکید بر موثر بودن هر سعی و تلاش انسان و متمایز شدن او توسط هر عملی دارد. هر انسان سیر حرکتش به سمت رب است که او را ربوبیت کرده و در انتها از مسوولیت وی در رابطه با بندگی اش سوال میشود و به حسابش رسیدگی میشود.
نتیجه گیری کلی از موضوعات و طرز بیان سوره ها این است که قیامت هر لحظه قابلیت وقوع دارد(علمت نفس ما احضرت،علمت نفس ما قدمت واخرت) اما به زمانی معین موکول شده (اذا...)(و اللیل اذا عسعس و الصبح اذا تنفس...) تا انسان مجموع کدح(و القمر اذا التسق)(لترکبن طبقا عن طبق) خود را به سر انجام برساند(کادح الی ربک کدحا فملاقیه) که به این نتیجه برسد که ما غرک بربک الکریم و بشود الذین امنوا و عملوا الصالحات لهم اجر غیر ممنون...
بسم رب الاعلی
وجه مشترک سه سوره ی لیل و شمس و اعلی "تزکیه" می باشد که در هر سوره از منظری متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است.برای مثال در سوره ی شمس از نفس و سیستم فجور و تقوایی که بر آن تعبیه شده است صحبت شده که تزکیه با واسطه ی این نظام ممکن گشته است یعنی انسانی می تواند متن سالم را از ناسالم جدا نماید که بتواند بین فجور و تقوا تمایز دهد و به واسطه ی الهام این امکان برای او فراهم شده است.اما گاه انسان دچار نسیان خواهد شد یعنی ممکن است به واسطه ی کذب مدام در مسیر عسر پیش رود و نهایتا دچار خیبت شود پس باید با توجه به سوره ی اعلی به دکر تمسک جوید و مصداق بارز ذکر رسول است چرا که رسول چود توسط خداوند اقراء شده است پس دچار نسیان نخواهد شد.و در سوره ی لیل یکی از مصادق تزکیه ایتاء مال است.و در واقع ایتاء مال با نیت تزکیه خود همان تقوا سوره ی شمس می باشد. و اگر کسی در این مسیر گام بردارد مدام تیسیر خواهد شد تا جایی که به فلاح خواهد رسید.

سوره ی مبارکه ی نصر، منافقون و انشقاق با محوریت «غفر و استغفار»

غفر به معنای محو اثر گناه و عصیان است. و صفح و ستر و اصلاح از لوازم آن است و قیدی که در التحقیق پیرامون این کلمه آمده این است: فانّ محو أثر العصیان و الخطأ یلازم تحقّق الصفح و قصد الإصلاح‏. قصد اصلاح لازم است.پیامبر اکرم حریص ترین انسان ها برای هدایت بشر بودند.

در سوره ی مبارکه ی نصر آمده : واستغفره انه کان توابا

در این آیه معنای استغفار در مرحله ی ستر و پوشاندن است. و هنوز معنای محو اثر نگرفته است . به گونه ای ستر از جانب پیامبر مقدمه ای برای توبه ی الهی و شمول رحمت واقع شدن افرد است. از طرفی براساس نظر علامه درخواست ادامه مغفرت مثل احتیاج به حدوث آن لازم است.

در سوره ی مبارکه ی منافقون: به طور خاص استغفار برای منافقون مطرح است.

به منافقین گفته می شود به واسطه ی فسق یا خیانتی که انجام داده اند.بیایند و  میل و رغبت داشته باشند تا پیامبر برای آن ها استغفار کند ولی آنها استکبار می کنند. و استغفار پیامبر برای آن ها به منزله آن است که علت استکبار و فسقشان محو شود و آن یعنی برداشتن کفر نهانی شان و مهر بر قلب ها خورده شان است که فسقشان نمی گذارد که به سعادت هدایت شوند و کلام و استغفار او را بشنوند.

سوره ی مبارکه ی انشقاق با طعم اتمام حجت

رسول این سوره قرار است که اتمام حجت کند. دلایل زیادی در خلقت بوده که کفر زایل شود ولی وقتی هیچ کدام اثر نبخشد نه دیدن جمع شدن شفق و نه روشنای قمر اینجاست که رسول قرایت هایش را برایشان بیان می کند. تا شاید کبر و استکبارشان کم شود و تسلیم شوند ولی هیچ خضوع و خشوعی ( مقدمه ی تزکیه) در آن ها صورت نمی گیرد. و به نظرم استغفار رسول این سوره برای کافران  با قرائت است.

۲۸ آذر ۹۳ ، ۲۳:۴۴ میرتاج الدینی
بسم الله الرحمن الرحیم.... 
در هر دو سوره ی انفطار و انشقاق به حتمی بودن وقوع قیامت و دو دسته شدن انسان به  ابرار و فجار سخن به میان آمده است از آنجا که عذاب و جهنم هر دو سوره مشابه است آسیب انسان در دو سوره نیز یکی است که همان غرور است مغرور شدن به رب که در ساحت عمل خود را به صورت سجده نکردن نشان میدهد 
در هر دوسوره انسان در معرض یک تغییر بزرگ است که از پس آن به نتیجه ای متناسب دست می یابد در سوره انفطار محصول این تغییر و انفطار و انتثار و تفجیر و بعث... علم پیدا کردن به آنچه عمل کرده، قدیم واخیر است.... 
 در هر دو سوره به مراتب مختلف و مراحل پشت سر هم در زندگی انسان و در واقع به تطور نظام آفرینش او صحبت شده است. 
در هر دوسوره خداوند با نام رب «ربک»  خوانده شده و در هر دو صوره به صفت کریم خداوند اشاره شده است 

۲۸ آذر ۹۳ ، ۲۳:۳۱ صفیه بلالی
یا منفس الکرب
سوره های تکویر، انفطار و انشقاق
این 3 سوره در سیاق ادبی و قالب بیانی اشتراک دارند. در هر 3 سوره پس از "اذا" از وقوع حوادث طبیعی نظیر زمین و آسمان و انسان و ... خبر داده و پس از آن از حقیقت مهمی پرده بر داشته است. در سوره مبارکه ی تکویر آیه ی  " عَلِمَتْ نَفْسٌ ما أَحْضَرَتْ"، در سوره انفطار" عَلِمَتْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ وَ أَخَّرَتْ" و در سوره ی انشقاق " یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلى‏ رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقِیهِ" آمده است؛ حضور برای نفس، علم به ماتقدم و ماتأخر و کدح به سوی پروردگار و ملاقات او رخداد مهمی است که به وقوع می پیوندد.
پس از آن هر سوره مسیری را طی می کند برای اثبات رب عالم بودن خداوند ومالک بودن او و امرش و علم و آگاهی خداوند بر نهان.
در هر 3 سوره انسان ها با توجه به برخوردشان با قرآن و رسول به 2 گروه تقسیم می شوند: گروهی که قرآن را می پذیرند و گروهی که آن را از ناحیه ی شیطان می دانند، ابرار یا فجار و آنان که نامه عملشان را به دست راستشان می دهند یا آنان که نامه ی عملشان را از پشت به آن ها می دهند.
.....
۲۸ آذر ۹۳ ، ۲۳:۱۳ فاطمه صالحی

بسم الله الرحمن الرحیم

سوره های زلزال ،واقعه،انفطار

در سوره زلزال : وقوع قیامت از این حیث که در آن هر انسانی میزان حق بودن و خیر بودن اعمالش را رویت میکند از آن به زلزله یاد شده است که موجب شتی شدن انسان ها از هم به حیثیت اعمال خیر و شرشان میشود.
در سوره ی واقعه نیز وقوع قیامت را همراه با خافضه رافعه آورده است و حکایت از ان دارد که آن روز صورت ملکوتی اعمال برای انسان رافع و آشکار می شود و او در می یابد که جزء کدام گروه از اصحاب یمین یا شمال یا مقربین است.
در سوره ی انفطار نیز بیان شده است که در روز قیامت نفس انسان با علم یقینی و عینی  حقیقت اعمال و آثارش را در می یابد و جزای آن ها، اگر اعمال نیک باشد با نعمت بهشت یا اعمال کذب باشد با عذاب و دوزخ ،خواهد چشید.

سوره نصر و زلزال و انشقاق

درهر 3سوره اصل کار به خدا نسبت داده میشود.(شکافته شدن آسمان،لرزش زمین،نصر)

اگر پس از نصر وفتح  که از سمت خدا بود حمد و تسبیح و استغفار صورت نگیرد میتواند جهنمی شدن فرد میشود.

هرچه تسبیح و حمد و استغفار زیاد شود رویت نصر بیشتر و فتح بیشتر میشود.و هرچه  رویت نصر بیشتر باشد تسبیح و حمد (سجده)بیشتر میشود

حقایق قرآن همان دین است که کافران دین را تکذیب میکنند در نتیجه  تسبیح و حمد نمیکنند(سجده نمیکنند.)

 

۲۸ آذر ۹۳ ، ۲۲:۴۲ ف. سبکتکین
بسم الله
سوره واقعه: خفض و رفض دیدگاهها در آخرت رقم میخورد
سوره انفطار: هرکس آنچه آماده کرده در آخرت میابد
سوره زلرال: اینکه انسان بداند کوچکترین عمل در عاقبتش اثر دارد زلزله است.
هرسه سوره اشاره به این موضوع دارد که حقایقی در آخرت بر انسان روشن میشود و این سور مبارکه انسان را به درک ابن حقایق در دنیا تذکر میدهد.
۲۸ آذر ۹۳ ، ۲۲:۳۳ یا صادق الوعد...
سوره مبارکه تکویر:
1.انسان هر آنچه انجام داده است را حاضر می بیند
2.دیوانه پنداشتن پیامبر خود که نوعی کذب قیامت است.

سوره مبارکه انفطار:
1.آگاهی انسان به آنچه مقدم و موخر انجام داده
2.غرور و نافرمانی انسان نسبت به خداوند
3.پنداشتن به اینکه قیامت و معاد وجود ندارد و درواقع تکذیب روز جزا
4.جایگاه نیکوکاران و بدکاران در روز جزا
5.در قیامت هیچ کسی برای دیگری قادر به انجام کاری نیست و حکم و فرمان با خداست

سوره مبارکه انشقاق:
1.انسان با هر رنج و مشقتی هم که متحمل شود باید در اطاعت از خدا کوشش کند چرا که عاقبت به حضور پروردگار میرود
2.انسان یرحسب اعمالی که انجام داده پاداش یا مجازات میشود.
3.جایگاه مومنان و کافران در روز جزا شرح داده شده است.
4. تکذیب قرآن توسط کافران
5.پاداش بی شمار نیکوکاران در روز قیامت
۲۸ آذر ۹۳ ، ۲۲:۱۹ زهره سعیدی
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوعاتی که در هر سه سوره بیان شده شامل سه محور مشترک می باشد:
1.حوادثی که پایان جهان و در شروع قیامت رخ میدهد (به هم خوردن آسمان و زمین، زیر و رو شدن قبر ها و خروج انسان ها از آن)
2.علم و آگاهی یافتن انسان ها به اعمال خود و نحوه ثبت اعمال او
نحوه ثبت اعمال طبق سوره مبارکه زلزال به وسیله زمین می باشد که روز قیامت اتفاقاتی که در آن رخ داده شهادت می دهد.
طبق سوره مبارکه انفطار مامورانی وظیفه ثبت اعمال را دارند. 
و در سوره مبارکه انشقاق اشاره می کند که با وجود شاهدانی برای ثبت اعمال خداوند تعالی خود نیز به همه اعمال انسان ها بصیر است.
3.در هر سه سوره انسان ها به دو گروه نیکوکاران و بدکاران تقسیم شده اند.

یا من یحول بین المرء و قلبه

قیامت صحنه رونمایی اعمال است:همه آنها ،هر آنچه عمل کرده ایم

سوره مباره انفطار:عملت نفس ما قدمت و اخرت

سوره مبارکه الزلزال:یومئذ یصدر الناس اشتاتا لیروا اعمالهم

سوره مبارکه انشقاق:فاما من اوتی کتبه

 

۲۸ آذر ۹۳ ، ۲۱:۵۰ یا انیس الذاکرین

با مقایسه سه سوره ی انفطار و تکویر و زلزال:

در هر سه سوره همگی بر قطعیت و حتمیت و ناگهانی بودن حوادث نظام جهان آفرینش پیش از قیامت اشاره شده ست و موضوع اصلی آن هشدار به انسان و تنبه آن می باشد در ادامه به فرشتگان که مامور ثبت اعمال هستند ( هر نفسی هر آنچه بر خود حاضر کرده همه را بداند .... هر شخصی به هر مقدم و موخر انجام داده همه را بداند)اشاره شده ست . سرنوشت نیکان و بدان در قیامت  را نام میبرد و عاقبت افرادی را که با اعمال خود قیامت را کذب می پنداشتند بسیار سخت معرفی می کند .. در سوره ی زلزال قیامت به عنوان پدیده ی بسیار ناگهانی و به ضورت زلزله مانند معرفی می شود در حالی که در سوره ی انفطار و تکویر قیامت با تغییر در نظام جهان آفرینش یه صورت تغییر در ستاره و خورشید و.. معرفی می شود و از نفسی که حاضر بر اعمال بوده سوال میشود

۲۸ آذر ۹۳ ، ۲۰:۵۲ م.شهسواری

بسم الله الرحمن الرحیم


سوره مبارکه زلزال


1.لرزش زمین و آماده شدن برای وقوع قیامت


2.بازگشت انسان ها برای دیدن اعمال خود


3.حاضربودن تمام اعمال (ذره ای خوبی و بدی)


سوره مبارکه تکویر


1.تغییرات آسمان ها و زمین برای وقوع قیامت


2.گشوده شدن نامه های اعمال


3.آگاهی نفس نسبت به آنچه حاضر کرده است


4.قرآن ذکری برای کسی که بخواهد مستقیم شود


سوره مبارکه انفطار


1 .تغییرات آسمان ها و زمین برای وقوع قیامت


2.آگاهی نفس نسبت به آنچه از پیش فرستاده و از پس نهاده


3.وجود نگهبانانی که می دانند آنچه که انجام می دهیم.


4.روزی که هیچ کس برای کسی اختیار چیزی را ندارد.


3 سوره مبارکه با شرح وقایع آماده کنننده  صحنه قیامت شروع می شوند و هرکدام بخشی از این تغییرو تحولات را بیان می کنند. در هر 3 سوره به ثبت و ضبط دقیق تمام اعمال انسان اشاره می کند و این که نفس نسبت به تمام آنها آگاه است وآن ها را حاضر و آماده می یابد.ذره ای از خوبی یا بدی ،همه را میبیند و این روز ،روز عمل نیست.



 

بسم الله الرحمن الرحیم
نکته ای که از ظاهر سوره ها ی نصر و تکویر و انفطار در نگاه اول به نظر میرسد این است که هر سه سوره خبر از آینده و زمانی میدهند که در آن زمان به علت تغییراتی که رخ خواهد داد انسان حقایقی را که قبلا در ضمیر خود انکار میکرده به وضوح خواهد دید پس جنبه تذکر و ایمان به غیب این سوره ها بسیار مهم است گویی به انسان خاطر نشان میکند که یقینا این اتفاق با این جزییات اتفاق خواهد افتاد پس بهتر است قبل از وقوع آن انسان حقیقت و پیام  آن روز را برای خود ذکر کند تا دچار غفلت نشود...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی