کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س

کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س


کلاس یکشنبه

کتابچه - تکلیف دوم

سه شنبه, ۲۳ دی ۱۳۹۳، ۰۷:۲۷ ب.ظ

تکلیف دوم کتابچه 

دوستان یکشنبه ،  لطفاً تا چهارشنبه 24 دی ما،  5 گزاره از سوره مبارکه ناس را در قسمت نظرات همین مطلب بنویسید.... 

با تشکر..... 

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۳
طبیب دوار1

نظرات  (۱۵)

۲۸ دی ۹۳ ، ۰۲:۲۴ میرتاج الدینی
بسم الله الرحمن الرحیم
وسوسه خناس در صدر انسان موجب تاخیر در خروجی  اعمال  شده و این تاخیر موجب اختلال در جریان زندگی و خاتمه حیات میشود....
برای رهایی ازین خاموش شدن ومردن باید با خدا انس گرفت و متحیر در ذات او شد
حب به خدا و نزدیکی و قرب به او باعث دوری از غیر او و پناهنده شدن از وسوسه ها می شود

به نام خدا

1. واژه انس بر یکی از قابلیت های  انسان که انس گرفتن و اساس خیلی از رفتار های انسانست اشاره دارد . در نتیجه  انسان می تواند انس مضرو خطرناک نیز داشته باشد و این انس نا به جا  از ضعف در باور و یقینی  ناشی می شود که رب، مالک و اله حقیقی خداست.

2.داشتن ورودی صحیح علاوه بر ایجاد خروجی صحیح، به مرور باعث ایجاد یقین هرچه بیشتر، تقویت عقل  و رهایی از شر وسواس خناس می شود.

3.بی نیازی زمینه غفلت است که در این سوره نیز خداوند یاد می دهد که ما نیازمند مطلقیم و باید به او پناه ببریم و ذکر گفتن یکی از راه های مقابله با غفلت است.

یا نور النور
پناه بردن نوعی طلب و دعا کردن است: خدایا اوضاع مرا طوری ربوبیت کن که در معرض وسوسه قرار نگیرم. اگر به خاطر وسوسه در راه اشتباه قدم گذاشتم تو مالک و صاحب اختیار منی پس مرا بازگردان.انسانم پس مرا با خودت انس بده و مرا به حیرانی در وجود خودت مشغول بدار که وسوسه ی اله ای جز تو در من اثر نکند.
متوجه باشیم و بخواهیم که با پناه بردن به رب و ملک و اله ناس مایه ی وسواس خناس در اعمال خیر ناس نشویم و ناس مایه ی وسواس در ما نشوند. اینگونه همه ی اعمال و صدور در یک جامعه ی مانوس به سرعت به نتیجه میرسند.
تفکیک ورودی های آدمی به حق و غیر حق وسوسه را مهار میکند و این خود مستلزم شناخت حق است با محوریت یگانگی رب و ملک و اله.
اعمال و صدور با تکیه بر عبودیت رب و ملک و اله واحد به سرعت به نتیجه میرسد اگر در فعل خیر آدمی تاخیری اتفاق بیفتد انس او با حق زیر سوال میرود...
وسوسه همان شناخت اشتباه است یا نشناختن و علم نداشتن که اگر منجر به حرکتی (صدر) اشتباه بشود شر آن اعمال شده و فرد در راه اشتباه حرکت میکند و تنها مالک او که صاحب اختیارش است قادر به خارج کردنش از آن مسیر است.
۲۵ دی ۹۳ ، ۲۲:۵۵ فاطمه صالحی
بسم الله الرحمن الرحیم


1-طبع ناس انس گرفتن است.مواظب باشیم که با چه مانوس میشویم . انس با خوبیها در حقیقت انس با خداست.

2-انسان باید از شرهایی که امکان ابتلای به آنها وجود دارد آگاهی پیدا کند و با سلاح مناسب با آن مقابله کند.

3-وسوسه از جمله شرهای درونی است که گریبان گیر انسان می شود و انسان باید از آن به رب ناس پناه ببرد.

4-وقتی انسان در همه ی امور به پروردگارش نظر داشته باشد دیگر مجالی برای ورودی های دیگر نمی ماند و راه وسوسه بسته می شود.

5-وسوسه ناشی از توهم است. انسانی که علم پیدا می کند به حضور در محضر خداوند دیگر هیچ تاخیری در انجام کتر درست را موجه نمی داند.
۲۵ دی ۹۳ ، ۱۰:۵۴ آب شیرینی
یکی از اصول پناه بردن شناخت مراتب است یعنی حواسمان یاشد که خداوند هم ربمان است هم ملک و هم الهمان.چراکه خیلی اوقات ما خدا را به عنوان اله می پرستیم اما برای وسائطی مثل رئیس و استاد و ....شانی در عرض اراده ی خداوند قائلیم و به آنها پناه می بریم.
۲۵ دی ۹۳ ، ۰۷:۴۴ یا من ذکره حلو
اله و رب و ملک همیشه جاری هستند و برخورداریه ما از این جاری بودن به درجه انس ما بستگی دارد.
پناه بردن را میتوان با تاخییر نینداختن کار خیر ابراز کرد
.محل وسوسه صدر انسان است و و در جهتی است که انسان میخواهد انس بگیرد.پس باید پیوسته پناه برد.
۲۴ دی ۹۳ ، ۲۳:۰۴ تکتم فخریان
این فکر که "من نمیتوانم " نوعی وسوسه شیطان است. تنها پناهگاه انسان رب واقعی اوست. وسواس خناس بر روی خروجی های انسان هم اثر دارد.

برای اینکه در انجام کار خیری دچار شک نشویم باید به بررسی ریشه عقاید خود بپردازیم. چون به دلایل نامعلوم و مجهول دچار وسوسه میشویم. اساس آن گمانه زنی ست.

شیاطین سر راه زندگی ما میتونن ادم های اطرافمون باشن. خیلی هم عجیب نیستن....و این حساسیت کار رو خیلی بالا می بره.

شاید خیلی ساده با انجامدادن هر کار خوبی که میشناسیم بتونیم رب ، ملک و اله بودن خدا روبفهمیم. محبت خدا رو حس کنیم....

۲۴ دی ۹۳ ، ۲۲:۱۶ زهره سعیدی
بسم الله الرحمن الرحیم
انسان یک موجود انس پذیر است و ریشه وسوسه نیز انس پذیری است.
نقص شناختی درمورد«رب، اله، مالک» باعث وسوسه می شود.
انسان زمانی دچار وسوسه می شود که یقین نداشته باشد.
با انس یا نفرت نسبت به چیزی یقین حاصل می شود.
۲۴ دی ۹۳ ، ۲۱:۴۶ صفیه بلالی

یا منفس الکرب

انسان آنگاه که خدا را در مقام "اله" شناخت، به نهایت بندگی دست میازد ودست از هر چه غیر اوست می شوید و با اطمینانی وصف ناپذیر به او پناه میبرد چراکه "اله" جز او نمی بیند.

  خداوند "ملک" انسان است؛ یعنی اختیاردار انسان، خداست پس هیچ کاری بدون اختیار او انجام پذیر نیست.

"خناس" از ایادی شیطان است، که با ایجاد شک و دودلی و تأخیر در انجام کار خیر، انسان را از انجام کارخیر باز میدارد؛ پس چون انسان قصد انجام کار خیری کرد باید آن را بدون فوت وقت انجام دهد.

هر آنچه در پیرامون انسان قرار دارد از انسان و اجتماعات گرفته تا اشیاء با اعمالشان و تأثیراتی که بر انسان می گذارند؛ انسان را به سوی کمال نهایی سوق می دهند و این خود انسان است که با عکس العمل هایی که در برابر ان ها از خود نشان می دهد بهشتی یا جهنمی بودن خود را تعیین می کند.

پیامبران و امامان دچار وسوسه نمی شوند به این دلیل که هر آنچه از خارج به آن ها وارد می شود نشانی از خدا دارد و هر گاه ورودی  درست باشد لاجرم خروجی آن "اعمال" نیز جز خوبی نیست و همواره اعمال این بزرگواران نشانی ازتقوای درونی آن هاست.

فهم ربوبیت و مالکیت خداوند و ابراز آن به این معناست که انسان بداند هر چیزی که در این دنیا وجود دارد در جهت رشد و تعالی اوست و تمامی عالم به خواست خداوند او را در رساندن به کمال یاری می دهند؛ چنین انسانی از شر وسوسه ها در امان است.

انسان اگر بتواند انس خود را درست کند یعنی میل و رغبتش را در جهت درست قرار دهد و به جای ناس با رب و مالک و اله ناس رابطه برقرار کند خودبه خود در مسیری قرار می گیرد که نه تنها انسان های دیگر که جهان به او متمایل می شود.

برای رهایی از شر وسوسه بالا بردن علم وعمل به آن علم می تواند انسان را از بن بست نجات دهد چراکه علم موجب برداشته شدن پرده های جهل بین خدا و انسان شده او را به خداوند نزدیک تر می کند.

از آنجایی که انسان همواره به دلیل علم پایین و ایمان و یقین اندکش در معرض وسوسه است باید پناه بردن به خداوند در رفتار ها و اعمالش دیده شود و این پناه بردن باید همیشگی و در تمام شئونات زندگی باشد و تمام رفتار های انسان باید این اضطرار را نمایش بدهند.



کلمه پر تکرار در این سوره واژه ناس است که به خصوصیت و جنبه انس گیری او اشاره دارد.
انس به صورت طیف است و هم  شامل انس های خوب و هم بد می شود.
این خصوصیت از انسان در بستر رابطه با دیگران و در اجتماع معنا میشود.
انسان به خاطر این ویژگی و اجتماعی بودن در معرض آسیب ها و شرهایی است که باید پناهنده شود و در این راستا باید به شناختی درست ازپناهگاه های نام برده در سوره یعنى رب و ملک واله حقیقى برسد.
شناخت و تمایز قائل شدن بین ربوبیت و مالکیت و الهیت اعتباری و حقیقی همان پناه بردن از شر وسوسه است...
انسان از سه محور دچار وسوسه میشود عدم درک و تصویر درست از ربوبیت و مالکیت و الهیت....
وسوسه در حوزه عمل و کاهش خروجى عمل میکند.
تاخیر در انجام کارها و حرکت ها نتیجه وسوسه است...
یکی از کارهای شیطان تزلزل در فرد برای انجام کار وحرکت به واسطه عدم وجود علم و یقین است. 

۲۴ دی ۹۳ ، ۲۰:۴۸ ف سبکتکین

بسم لله

وسوسه از جنس وهم است و راه رهایی از آن رجوع به باید و نبایدهای عقلی است.

وسوسه سبب تاخیر و تعلیل میشود، لذا باید هرتصمیم به کار خیری را فورا عملی کرد.

انسان برای انکه بداند اله ش کیست باید بیند که چه چیزی را انتها میبیند و متحیر و واله چیست... 

۲۴ دی ۹۳ ، ۲۰:۴۷ یا سریع الرضا

وسواس یک القای بیرونی است که یقین انسان را متزلل می کند و باعث می شود که انسان در انجام کار خیری که تشخیص داده تاخیر ایجاد کند.اگر وسواس خناس  انسان را از علم وقدرتی باز دارد او را از صفت رب خدا دور میکند.یا هر گاه محبت غیر خدا را در او ایجاد کرد او را از اله دور می کند. یا هرگاه موجبات حکومت حاکمیت غیر خدا را ایجاد کرد او را از ملک دور می کند.

هوالحق
انسان در ساحت جامعه هم در معرض وسوسه قرار دارد.
وسوسه ها به دوشکل درونی و بیرونی در جامعه اختلال ایجاد میکند.
محل اثر وسوسه "صدر"است .
راه نجات از این وسوسه ها پناه به رب است.
.  برای گسترش فرهنگ پناه به رب ویژگی های اله و ملک بودن اورا باید شناخت و ابراز کرد واشاعه داد.
۲۳ دی ۹۳ ، ۲۰:۲۰ م.شهسواری
بسم الله الرحمن الرحیم...

انس از ویژگی انسان هاست که سبب تشکیل اجتماع آنها شده .زندگی در این اجتماع و موانست با سایر انسان ها می تواند آفت هایی به دنبال داشته باشد که از آنها باید به رب پناه برد.
خداوند ملک همه انسان ها ست و قدرتی است مافوق آنها پس باید به او پناه برد.
در انجام کار درست باید شتاب کرد چرا که به تاخیر انداختن آن ممکن است به منجر به عدم انجام آن  شود که این از آثار وسواس خناس است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی