کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س

کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س


کلاس یکشنبه

تکلیف 21 دی

پنجشنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۴۹ ب.ظ

سلام دوستان

تکلیف این هفته به شرح زیر است :

انتخاب سوره ای کوتاه از کل قرآن ، مشخص نمودن غرض آن ، مشخص نمودن کلید واژه های آن سوره ، و جستجوی آن واژه ها در کل قرآن  و انتخاب آیه هایی که بیشترین تناسب را با غرض سوره انتخابی دارد را پیدا کرده و غرض ابتدایی را با توجه به آیات تکمیل نموده و در قسمت نظرات بنویسید ...

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۵
طبیب دوار1

نظرات  (۱۶)

adminDecember 1, 2012 Hi, Jo-ihNo.paynng your bills online with BPI is free. Of course, you pay for the internet service or data connectivity but the service itself is absolutely free. Oh, and i think their promo giving away trips for clients is still ongoing. Checkout getoutmore.ph.
۲۸ دی ۹۳ ، ۱۳:۳۸ فاطمه صالحی
بسم الله الرحمن الرحیم
سوره مبارکه زلزال
کلمات کلیدی:زلزله،ثقل،شتی،ذره،خیر،شر
براساس این سوره میتوان گفت که اعمال انسان ها مبنای شتی بودن و گروه گروه شدن آنها در روز قیامت است.
روزی که ثقل اعمال براساس میزان حق بودن آنها نمایان می شود و هرچه اعمال به حق نزدیکتر باشند خیر و هرچه دور باشند شر به حساب آورده می شوند و انسان ذره دره ی اعمال خود را رویت خواهد کرد.
آیه 47 سوره مبارکه انبیاء
وَنَضَعُ الْمَوَازِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیَامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئًا وَإِن کَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَیْنَا بِهَا وَکَفَىٰ بِنَا حَاسِبِینَ

ما ترازوهای عدل را در روز قیامت برپا می‌کنیم؛ پس به هیچ کس کمترین ستمی نمی‌شود؛ و اگر بمقدار سنگینی یک دانه خردل (کار نیک و بدی) باشد، ما آن را حاضر می‌کنیم؛ و کافی است که ما حساب‌کننده باشیم!

براساس این آیه ،اینکه خداوند عادل است این شک را از انسان دور میکند که در قیامت ذره ای به او ظلم شود و تنها و بهترین حساب رس اعمال انسان هاست.
۲۸ دی ۹۳ ، ۱۳:۳۴ فاطمه صالحی
دن و گروه گروه شدن آنها در روز قیامت است.
روزی که ثقل اعمال براساس میزان حق بودن آنها نمایان می شود و هرچه اعمال به حق نزدیکتر باشند خیر و هرچه دور باشند شر به حساب آورده می شوند و انسان ذره دره ی اعمال خود را رویت خواهد کرد.
آیه 47 سوره مبارکه انبیاء
وَنَضَعُ الْمَوَازِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیَامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئًا وَإِن کَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَیْنَا بِهَا وَکَفَىٰ بِنَا حَاسِبِینَ

ما ترازوهای عدل را در روز قیامت برپا می‌کنیم؛ پس به هیچ کس کمترین ستمی نمی‌شود؛ و اگر بمقدار سنگینی یک دانه خردل (کار نیک و بدی) باشد، ما آن را حاضر می‌کنیم؛ و کافی است که ما حساب‌کننده باشیم!

براساس این آیه ،اینکه خداوند عادل است این شک را از انسان دور میکند که در قیامت ذره ای به او ظلم شود و تنها و بهترین حساب رس اعمال انسان هاست.
بسم الله الرحمن الرحیم 
ببخشید دیر شد...امتحان داشتم...:-(
من سوره قارعه رو انتخاب کردم. به نظرم کلمات کلیدی این سوره ثقل و وزن هستند.
این کلمات در سوره اعراف ایات٨ و ٩ ذکر شده اند. در این ایات بیان.شده وزن در روز قیامت حق است. کسی که ثقلت موازینه باشد به فلاح میرسد و در مقابل خفت موازینه باشد دچار خسران شده است. دلیل این خسران ظلم به ایات الهی ست. 
میفهمیم ایات الهی حقایقی هستند که عدم پذیرش انها ظلم به خودمان است چون در روز قیامت بهره ای از حق نخواهیم داشت.
در سوره مومنون ایات ١٠٢ و ١٠٣ هم گفته شده ثقل موازین دو روز قیامت منجر به فلاح میشود و خفت موازین منجر به خسران. در ادامه گفته شد این افراد در جهنم خالد هستند.

در هر دو سوره گفته شده خسروا انفسهم...
وقتی فرد خفت موازینه باشد و وزن حق باشد انگار بهره ای از حق ندارد...
در سوره قارعه گفته شده افرادی که ثقلت موازینه هستند در عیش راضیه هستند. چون از حق بهره دارند. 
۲۸ دی ۹۳ ، ۰۱:۵۷ زهره سعیدی
بسم الله الرحمن الرحیم

سوره مبارکه فلق:نیاز به پناه  بردن به پروردگار

کلمات کلیدی: اعوذ، فلق، شر

پرهیزکاران وقتی وسوسه شیطان را نزدیک می بینند به خداوند پناه می برند(و اما ینزغنک من الشیطان نزغ فاستعذ بالله انه سمیع علیم"اعراف 200")

باید به  کسی پناه برد که توانایی دفع شر را داشته باشد:ربی که مدبر و مربی اوست، کسی که مالکیت و قدرت کافی دارد والهی که معبود واقعی باشد (قل اعوذ برب الناس، ملک الناس، اله الناس) که خداوند متعال هر سه خصوصیت را دارد.

خداوند "فالق الاصباح" و "فالق الحب و النوی" است. خدایی که در آفرینش تقدیر دارد و عزیز و علیم است.

از طرفی تنها او خیر و شر را می داند(عسی ان تکرهوا شیئا و خیر لکم و عسی ان تحبوا شیئا و هو شر لکم والله اعلم وانتم لاتعلمون"بقره 216") (من شر غاسق اذا وقب)

شر در تکوین راه ندارد و بلکه شر انحراف از مسیر حق و خروج از مسیر طبیعی است که خداوند قرار داده است.

یا من یحول بین المرء و قلبه

سوره مبارکه عصر :عصر حقیقتی است که عصاره اش نتیجه بودن توست

کلید واژه ها:عصر.خسر.امن.عمل صلح. حق.صبر

زمانی این حقیقت،خسر می شود که:

1:کسى است که خدا را فقط بر یک حال [و بدون عمل] مى‏پرستد پس اگر خیرى به او برسد بدان اطمینان یابد و چون بلایى بدو رسد روى برتابد (11حج)

2:کسانى که دیدار خدا را دروغ شمردند(45یونس)

3:کسانى که از روى بى‏خردى و نادانى فرزندان خود را کشته‏اند و آنچه را خدا روزیشان کرده بود از راه افترا به خدا حرام شمرده‏اند (140انعام)

4:کسانى که لقاى الهى را دروغ انگاشتند(31انعام)

5:هر کس به جاى خدا شیطان را دوست [خدا] گیرد (119نساء)

و به طور کل انگار عدم اطمینان قلبی به خدا انسان را مبتلا به خسران می شود

به نام خدا

غرض سوره مبارکه همزه  ، نکوهش هرگونه همز و لمز و تمسخر است و نیز بیان ارتباط این آسیب اجتماعی با میل به دنیا و میل به جاودانگی و در نتیجه ، خودبینی و فرد گرایی و مشغول شدن به عیب جویی دیگران می باشد .در صورتی که خداوند در آیه 11 سوره مبارکه حجرات مردان و زنان مومن را از تمسخر یکدیگر نهی نموده و بیان داشته است که اگر افراد تعقل داشته باشند ، با احتمال به اینکه گروهی را که تمسخر می کنند ، نزد خداوند جایگاه والاتری دارند ، حتما از تمسخر دست برداشته و یکدیگر را با القاب نیک می خوانند و از هم عیب جویی نخواهند کرد و نیز آیه 58 سوره مبارکه توبه ، به گروهی از افراد اشاره می کند که دچار اتهام زدن و لمز رسول خدا در تقسیم صدقات شده اند ، حال آنکه در صورت اختصاص بخشی از آن صدقات به آنها خشنود شده و از کار خود دست می کشند.این امر نشانگر ارتباط حب مال و حب دنیا با همز و لمز است.

بسم الله الرحمن الرحیم

غرض دریافتی من ازبررسی سوره ناس به تنهایی :

مهم ترین راه پناه بردن به خدا از وسوسه های شیطان تعجیل در امور خیر است...

کلیدواژه هایی از سوره که در سایر آیات جستجو کردم:

استعاذه ، وسوسه ،  خناس  ، صدر

غرض دریافتی بعد از جستجوی کلیدواژه ها :

باید به خدا ؛ فقط و فقط به خدا از شر وسوسه ها و البته هر عامل دیگری که ایمان ما را تهدید کند و بخواهد نفوذ به صدر ما که محل پذیرش اسلام وتسلیم شدن ماست،داشته باشد  پناه ببریم چرا که خداست که ما را آفریده و از رگ گردن به ما نزدیک تر است پس هموست که آگاه به تمام وسوسه ها ی ما و راهکار مقابله با آن است .و نکته بسیار مهمی که بعد از جستجو به آن رسیدم این بود که در سوره ناس به وسوسه هایی اشاره شده که تأخیر در امر خیر جان مایه آن هاست اما در سوره اعراف و طه دقیقا مکانیسم وسوسه عوض می شود بدین گونه که شیطان دقیقا میخواهد انسان را تشویق به تعجیل در اموری کند که ما از آن ها نهی شده ایم و راهکارش هم این است که حکمت اموری که از آن نهی شده ایم را غیر حقیقی نشانمان بدهد...

۲۷ دی ۹۳ ، ۲۲:۴۴ آب شیرینی
در سوره ی قارعه یکی از غرضهای اصلی بحث محوریت موازین در روز قیامت است که بر اساس ثقل یا خف بودن آن انسان یا مشمول عیشه راضیه می شود یا امه هاویه.حال اگر بخواهیم با کمک آیات 8 و 9 سوره ی اعراف موازین را بسط دهیم به این نتیجه می رسیم که موازین یا همان وزن در روز قیامت "حق"معرفی شده است.یعنی به آن اندازه که از حق بهره داشته باشیممیزان ما سنگین تر خواهد بود و هر چه غیر از حق باشد موجب تباهی و خسر است پس وزنی ندارد و موجب خفت شدن موازین می شود.و یکی از مصادیق حق که بایدبه عنوان میزان اعمال ما قرار گیرد آیات الهی است که عدم بهره مندی از آنها در واقع ظلم به آیات و خسر انفسمان خواهد بود.
۲۷ دی ۹۳ ، ۲۲:۳۰ میرتاج الدینی
بسم الله الرحمن الرحیم
سوره مبارکه ماعون
غرض این سوره مبارکه تشریح چهره ای خاص از کذب در دین و بیان بارزترین مصادیق فردی و اجتماعی آن و نیز ذکر ارتباط بین ظاهر و باطن اعمال ....
روشن نمودن ارتباط کذب با ریاء، و نفاق وسهو در نماز و رد نمازی که با این آسیب ها آلوده شده است....

کلید واژگان : کذب، یتیم،ریاء ، سهو و ماعون

کذب در دین به طور اختصاصی در چهار آیه ی قرآن و کذب در آیات الهی و کذب برخدا بستن نیز در سایر آیات دیده می شود از کذب به عنوان یک مرض قلبی و ریشه ی بسیاری از گناهان فردی و اجتماعی ذکر شده  و در آیات مختلفی هر یک به نحوی و از و جهی به این گناه اشاره شده است و عوارض آن را ذکر نموده است
ارتباط تنگاتنگی بین کذب و استکبار-جهل-افتراء بر خدا-ظلم-غرور-عدم اطمینان به خدا-عدم باور به قیامت و لقاء الله - عدم تعقل در دین و..... وجود دارد گویی سوره ی ماعون به نحوی ارتباط با ریاء و ناق را با این آسیب ها ذکر کرده و بیان میدارد هر کس به اندازه ای که در گیر ریاء وسهو در نماز است و به اندازه ای که از یتیم نوازی و تشویق به طعام مسکین خود داری میکند دچار جهل و غرور و طلم واستکبار بی تعقلی است از طرفی عملیاتی ترین راهکارهای مقابله با کذب را در این سوره بیان کرده و به افزایش تعقل و تفکر در آیات دعوت میکند
یتیم شناسی و یتیم نوازی و جریان سازی خیرات در جامعه از اهداف این سوره می باشد
۲۷ دی ۹۳ ، ۲۲:۲۲ صفیه بلالی
یا منفس الکرب
متاسفانه دسترسی به مطالبی که جمع آوری کرده بودم ندارم ولی با توجه به اونچه توی ذهنم مونده به سوال جواب مبدم. حتما در اسرع وقت آیات مرتبط رو اضافه می کنم.
سوره ی مبارکه ی توحید
غرض : این سوره توحید را برای انسان به تفصیل بیان می کند و خدایی را که می شناسد را "هو" برایش توصیف می کند. خدایی که کفوی برایش نباید قایل شد و برایش ولد و والد متصور شد و نیاز در او راه ندارد و در نهایت خدایی که یکتاست.
کلمات کلیدی: احد، صمد، ولد و والد
در آیاتی که کلمه ی احد به کار رفته می توان این نکته را مشاهده کرد که احد بودن خداوند به این معناست که هیچ کس غیر خدا در رخدادن اتفاقات دخیل نیست. اینکه انسان برای اسباب شانیت قایل باشد مخالف با احد بودن خداوند است. فهم اینکه خداوند ولد ندارد این است که انسان به این مرحله برسد که بدند هر مخلوقی در بقای خود وابسته ی خداست و از او خارج نمی شود و از او مستقل نمی شود.
و مفهوم والد نداشتن خداوند این است که بداند احتمال شفای بیمار با بودن یا نبودن روش درمانی تغییری نمی کند چراکه شفا از سوی خداست.
از آنجایی که فردی به این بینش عظیم می رسد که خداوند صمد است که عبد باشد و خالص باشد یافتن آیاتی که به معرفی اخلاص  می پردازند نیز برای تکلمیل غرض کمک کننده است...
با عرض پوزش در اسرع وقت تکمیل خواهد شد.
یکی از علامت های قیامت زلزله است که حالتی هول انگیز و تکرار شونده و عظیم است وبه دنبال آن انسان ها مشتت شده و هر گروه اعمال خود را رویت وبه ذره ذره اعمال خود اعم از شر و خیر علم پیدا میکند.
اعمال انسان به اندازه ذره در کتاب مبین ثبت شده و هیچ عملی از انسان از بین نمیرود بلکه در کتاب مبین شده است و در زمانی مشخص به اذن رب انسان ها جزئیات و ریز اعمال خود رارویت میکنند و اعمال با ترازو و معیاری متناسب سنجیده شده تا ثقل آن مشخص شود آن میزان و معیاری که اعمال با آن سنجیده میشود حق است و اعمال به میزانی که با حق منطبق باشند به همان میزان ارزش و ثقل پیدا میکنند و ثقل هر عمل به میزان حقی است که در آن جاری است.
۲۷ دی ۹۳ ، ۲۱:۳۲ تکتم فخریان
سوره ماعون
غرض نهائی:اعمال انسان ناشئ از اعتقادات اوست.صدق و کذب وحب و بغض از پایه ای ترین اعتقادات است که مشی کلی وجزئی او را تعیین میکند،
حب خدا و إیمان به روز قیامت نشانه هایی دارد که اصلی ترین آنها عبارت است از عدم سهو در نماز و پذیرش یتیم و اطعام مسکین و عدم منع ماعون.
هر انسانی که این ویژگی ها رانداشته باشد نفاق دارد .پس بر ماست که با جست وجو و کسب این صفات خود را تزکیه کنیم.
۲۷ دی ۹۳ ، ۱۹:۰۳ م.شهسواری

بسم الله الرحمن الرحیم

 

سوره مبارکه نصر

غرض:نصر و یاری از جانب خداست که قطعا به دنبال آن فتح و گشایش خواهد رسید.به شکرانه این نعمت امر به تسبیح و حمد و استغفار شده که خود تداوم دهنده رسیدن نصر خدا و فتح به دنبال آن هستند.

کلید واژه :نصر ،تسبیح ،حمد،استغفار

فضای سوره به گونه ای است که سختی و دشواری و عظمت کار پیامبر(ص)را ترسیم می کند که به حضرت  بشارت آمدن نصر و یاری خدا را می دهد در سوره های دیگر هم که از نصر خداوند سخن به میان آمده ،قبلش از مصایب و سختی هایی که به مومنان در این راه می رسد سخن می گوید  تا آنجا که پریشان شده اند و همگی از زمان رسیدن و عده نصر خداوند سوال کرده اند.

پس نتیجه کلی این می شود که در راه حق همیشه سختی های فراوان وجود داشته و نصر خداوند زمانی می رسد که این گرفتاری و سختی به اوج شدت خود رسیده و اگر توفیق خداوند برای تسبیح وحمد و استغفار  نباشد امکان تزلزل انسان وجود دارد(سیاهترین نقطه شب نزدیک ترین زمان به طلوع فجر است).

یا نور النور

سوره عصر

غرض: حفظ عصاره و حقانیت و وجودیت و قوام و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه و خسران

کلمات: عصر، خسر، ایمان و عمل صالح، تواصی

با کمک از آیات قرآن:

عصر: چکیده و حقیقت

خسر: در صورت عدم ایمان و تکذیب حق و شرک و کفر ناخوداگاه به سمت حب اموال و اولاد کشیده می شویم و از مسیر هدایت خارج شده بر قلب و سمع و بصر مهر زده میشود در حالی که فکر می کنیم بهترین عملکرد را داریم. وقتی به لقا الله برسیم آنوقت میبینیم که سرمایه وجودیمان کاملا تغییر کرده و متوجه کم کاری هایمان می شویم. ایه 31 انعام با این معانی بیشترین تناسب را دارد قَدْ خَسرِالَّذِینَ کَذَّبُواْ بِلِقَاءِ اللَّهِ  حَتىَّ إِذَا جَاءَتهْمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً قَالُواْ یَاحَسرَْتَنَا عَلىَ‏ مَا فَرَّطْنَا فِیهَا وَ هُمْ یحَمِلُونَ أَوْزَارَهُمْ عَلىَ‏ ظُهُورِهِمْ  أَلَا سَاءَ مَا یَزِرُون

وصی: کسی که توصیه می کند اول خودش سختکوش ترین در عمل است(اقتحم العقبه)(17 بلد) و بعد سایرین را به رعایت حقوق و صبر در راه اسلام و مسلمانی دعوت می کند

غرض سوره با توجه به آیات:

جنس انسان بطور طبیعی(اگر برنامه ای معین در پیش نگیرد) در معرض خسران و فراموش کردن ذاتش قرار دارد که عوامل آن حب مال و اولاد و شرک و کفر و تکذیب حق است و در ادامه ی این مسیر گمراهی، مهر بر قلبش زده می شود و چنان در غفلت سرگردان میشود که فکر میکند بهترین عمل را انجام می دهد ولی وقتی به لقا الله برسد میبیند چگونه سرمایه ی انسانی خود را از بین برده. برای حفظ عصاره و حفیفت آدمی و ماندن بر فطرت پاک و نیز حفظ تمامیت یک گروه با هدف ازرش های برتر انسانی لازم است تک تک افراد ابتدا از خود شروع کنند(ایمان به دین و عمل صالح) و ابتدا خودشان شرایط دشوار در راه دین را تحمل کنند(اقتحم عقبه) و سپس یکدیگر را به رعایت حقوق و صبر در راه ایمان و اسلام دعوت کنند تا قوام و انسجام آنها حفظ شود.

 

۲۵ دی ۹۳ ، ۱۱:۰۷ صفیه بلالی
سلام تا کی وقت داریم?
پاسخ:
سلام
تا ساعت ۲۲ شنبه ۲۷ ام دی ماه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی