کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س

کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س


کلاس یکشنبه

بهار فاطمی 1

سه شنبه, ۴ فروردين ۱۳۹۴، ۰۱:۰۰ ب.ظ

"ختم سوره ی مبارکه ی جاثیه بر اساس تفکیک شخصیت های سوره"

آیات هر سوره را می توان بر اساس دو جریان حق و شبه جریان باطل از هم تفکیک کرد. زیرا جریان​ها و حرکت​های اجتماعی از دو حالت خارج نیستند؛ یا جریان حق​اند و یا جریان باطل. علی​رغم اشتراک همه جریان​های حق در حق بودنشان و جریان​های باطل در باطل بودنشان، در هر سوره از وجهی به حق یا باطل بودن آنها پرداخته شده است.

هر سوره‌ای از سوره‌های قرآن مشخص کننده جریان حق و شبه جریان باطل است. جریان حق عبارت است از نزول رحمت الهی و هدایتی که ایجاد می‌کند و شبه جریان باطل عبارتست از تحرکات ذلیلانه گمراه شدگان و موضع‌گیری آنان در برابر هدایت الهی.

در مطالعه جریان شناسی سوره توجه به موارد زیر مهم و الزامی است:

  1. مردم ‌شناسی: صفات و ویژگی‌های رفتاری و باوری مردم و ارتباط آن‌ها با هم برای تحلیل جریان شناسی لازم است.
  2. تقابل جریان‌ها: جریان حق و شبه جریان باطل دارای تقابلی همیشگی هستند. نوعاً از این تقابل می‌توان برای شناخت هر یک بهره برد.
  3. شناخت صفات امام و پیرو: هم در جریان حق و هم در شبه جریان باطل رهبری و پیروی وجود دارد تشخیص این دو مقام در برخی از سوره‌ها بسیار آشکار است. به ویژه اینکه در جریان حق مقربین و رسول عهده‌دار رهبری جریان حق هستند. و در شبه جریان باطل رهبری به عهده مستکبران و شیطان و طاغوت می‌باشد.

پس  برای  نزدیک شدن به غرض سوره مبارکه جاثیه می​توان از جریان شناسی سوره بهره گرفت. برای این منظور به سیر جریان حق در هستی و جامعه و انسان و نحوه برخورد انسان​ها با آن و نتایج حاصل از آن اشاره کرد. بدیهی است غرض هر سوره هشدار برای حق طلبی است که با معرفی جبهه حق و باطل صورت می​گیرد و در هر سوره​ای به جنبه​هایی از این دو جبهه اشاره می​شود.

 

 

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۰۴
طبیب دوار1

نظرات  (۷)

درسوره جاثیه ویژگی بارز جریان حق تفکردرخلقت وآسمان هاوزمین و...است که باعث رسیدن مومنین به یقین،تعقل،تقواوشکرمیشود وویژگی شبه جریان باطل اصرارمستکبرانه،هزو،اختلاف بعدازعلم،اجتراح سیئه وازهمه مهمتر عدم طلب یقین ومستیقن نبودن است.همانطور که تفکر،قدرت تسخیربه انسان میدهد عدم تفکروعدم طلب یقین موجب زمین گیری انسان میشود(جاثیه)
۱۶ فروردين ۹۴ ، ۰۸:۰۱ سمیرا فولادچنگ
در این سوره تفکیکی از افراد براساس آیه بینی و ایمان استوار بر آن آمده است. آیاتی که به قدر ظرفیت بشری در سطوح مختلف رشدی نازل شده است از کتاب گرفته تاخلقت آسمان و زمین و شب و روز و حتی در وجود تک تک بشریت.
شبه جریان باطل راه های درونداد منطقی و صحیح خود را بسته و تنها در چارچوب های غیر ثابت و غیر یقینی و بدون قائده و در سیستم آزمون و خطا زندگی می کنند.کسی که برمبنای ظن و عدم یقین زندگی می کند در حالتی است که میان دو جبهه ی نبرد ایستاده  و هنوز مسیرش را نمی داند. این فرد نه ایستاده  و نه نشسته است: جاثیه.
یا عزیز 
هستی و مخلوقات آیه هایی هستند ک بر صفات خدا دلالت میکنند  و انسانها در رابطه با این آیات دو دسته میشوند دسته ای ک آیه بودن خلقت را میفهمند و این باعث افزایش علم،ایمان و یقین آنها میگردد و چون متوجه نعمتهای خدا میگردند ک مسخر ایشان کرده از آنها برای ابتغای فضل خدا و واردشدن در رحمت او استفاده کرده و ب خیر و نعمت آشکار میرسند.در مقابل دسته ای دیگر ک از ایات حق روی گردانند و با علم ب بعضی آیات همه ی آنها را استهزا میکنند چون حیات دنیا آنها را مغرور کرده و چون از هوای نفس خود پیروی میکنند حتی با وجود علم ب درست و غلط،راه  درست را انتخاب میکنند و چون حق را باطل جلوه میدهند خود را با مومنان یکسان میبینند و چون حق را واگذار کرده اند ب خود واگذار میشوند. 
به نام خدا
در سوره ی مبارکه ی جاثیه آیات الهی چه تشریعی و چه تکوینی به عنوان حق معرفی شده اند که انسان ها با توجه به رویکردشان به این آیات به دو گروه مومنین و مبطلون تقسیم می شوند.افراد جبهه ی باطل در این سوره علیرغم علم داشتن به دلیل کبر و بغی و هوای نفس دچار ضلالت شدند و به همین دلیل صفت ظالم به معنای کسی که جلوی راه حق را گرفته و آن را کج و معوج میخواهد به آنها اطلاق شده است.و ایمان در این سوره حتی با توجه به بدیهی ترین آیات الهی نظیر آسمان ها و زمین ممکن معرفی شده آیات پیچیده تر برای مراتب بعدی نظیر یقین و عقل می باشد پس هیچ بهانه ای پذیرفتنی نیست.
۰۹ فروردين ۹۴ ، ۲۱:۰۲ میرتاج الدینی
یا فاطر بحق فاطمه.... 
رسیدن به فوز مبین و هدایت در این سوره بر اساس ایمان و عمل صالح، یقین، تعقل و تفکر که از لازمه های آیه بینی و حق پذیری است و کتاب محور و اساس حق و مبنایی برای عملکرد است. در مقابل کفران آیات الهی و اصرار در سمع نداشتن باعث ضلالت و ختم نهاده شدن برسمع و قلب شده و باعث به فراموشی سپرده شدن آنان و بدون یاور ماندنشان در مقابل عذاب الیم میشود...... 
بسم الله الرحمن الرحیم
با توجه به ختم بر اساس جریان شناسی حق و باطل، شاید بتوان غرض سوره را با استفاده از ایات ( ۱۵ و ۲۲) اینگونه توضیح داد که ؛ همه چیز و حتی قضاوت پروردگار(۲۹) و این که در دسته حق باشی و یا باطل ، همگی وابسته است به عملکرد خود انسان . و این در حالی است که خداوند عزیز و حکیم (۲ و ۳۷)  تمام ابزار لازمه ی( ۱۶ و ۲۰)یک انتخاب صحیح و رسیدن به یقین  و دستیابی به فوز عظیم را به انسان داده است .
من عمل صالحا فلنفسه و من اسا فعلیها..............لتجزی کل نفس بما کسبت
یا منفس الکرب
در این سوره 2 دسته انسان دیده می شوند دسته ای که هر آنچه در آسمان ها و زمین است از اختلاف روز شب تا وزش باد ها را تحت سیطره ی خدا می بینند و از تعقل و تفکر در این آیات، سعی در افزایش علم خود دارند و قرآن نیز به عنوان منبع بصیرت و هدایت و رحمت اینن افراد را به مقام یقین می رساند. پاداش این افراد داخل شدن در رحمت الهی و فوز مبین است؛ از سوی دیگر دسته ای از افراد با وجود آیات فراوانی که به آن ها داده شده تا در آن اندیشه کنند و به درستی مالکیت خدا پی ببرند با بهانه تراشی و تکذیب جزو مستیقنین شده از رحمت خدا دور می شوند. در قیامت نیز این دسته افراد به علت هزو خواندن دین و غرور به حیات دنیا خلود در عذاب پیدا می کنند. در نهایت تنها راه رهایی از عذاب و ورود در زمره ی مومنین این سوره فهم ربوبیت خداوند و عظمت کبریایی او با دقت در آیات برای رسیدن به مقام یقین است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی