کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س

کلاس یکشنبه

(گردان حضرت فاطمه (س


کلاس یکشنبه

بهار فاطمی 3

سه شنبه, ۱۱ فروردين ۱۳۹۴، ۰۱:۲۶ ب.ظ

ختم سوره ی مبارکه احقاف با توجه به واژگان پرتکرار و اختصاصی (   ریشه و مشتق)

در تعریف یک کلمه سعی می‌شود تا با ارائه مفاهیم و مصادیق آن، آنچه از روح معنای کلمه دریافت می‌شود را بیان کرد. بنابراین تعریف یک کلمه در حقیقت تبیین مفهوم آن است. بر اساس این تعریف که در بردارنده همه خصوصیات مصادیق مورد استفاده در عرف است، می‌توان آن مفهوم کلمه را بر مصادیق جدید نیز منطبق نمود.

شناخت قواعد مربوط به تعریف کلمات می‌تواند امکان استفاده بهتر از مفاهیم آنها را هم از نظر فهم بهتر مفهوم و هم از جهت کشف مصادیق به ما بدهد.

برای تعریف هر کلمه می‌توان از شیوه‌های زیر استفاده کرد:

  1. تعریف به تمایز: تعریفی که در آن از کلمه‌های قریب­المعنا به کلمه مورد نظر و همچنین مشهور برای مخاطب استفاده شده و با بیان تمایزات میان آنها واژه را تعریف می­کنیم.
  2. تعریف به حد: تعریفی که در آن مفهومی عام‌تر از کلمه مورد نظر در نظر گرفته شده و با حد زدن به آن به کلمه اصلی نزدیک می‌شویم.
  3. تعریف به تقابل: تعریفی است که در آن از انواع تقابل به واسطه به کارگیری کلمات متقابل برای فهم کلمه بهره می‌بریم.
  4. اشتقاق و تأثیر گذاری آن بر معنا:گاهی توسط اشتقاق و یا آوردن حرف اضافه، یک کلمه نسبت به معنای اصلی ریشه، معنایی کاملاً متفاوت و حتی بالعکس پیدا می‌کند.

اشتقاق در اصل به معنای زایش کلمه‌ای از کلمه دیگر است، ولی برخی از محققین کلماتی که شباهت‌هایی در حروفشان هست را نوعی اشتقاق می‌دانند.

اصل اشتقاق مربوط به مشتق شدن کلمات از صیغه اول فعل ماضی است که در صیغه‌های مختلف فعل و یا رفتن به باب‌های مزید و اوزان دیگر سازنده اسم و صفت‌ها و ... حاصل می‌شود. به این نوع اشتقاق، اشتقاق صغیر یا اصغر گویند.

نوع دوم اشتقاق مربوط به شباهت حروف دو کلمه است. به نوعی حروف کلمه با هم مشابه است ولی جابجا شده‌اند. مانند کلماتی چون حمد و مدح و یا شکر و شرک. به این نوع از اشتقاق اشتقاق کبیر گفته می‌شود.

در نوع دیگر اشتقاق تمامی حروف اصلی کلمات با هم مشترک نیست، بلکه به واسطه تغییر یکی از حروف در عین مشابهت و تناسب میان معنای این واژگان، وجوهی به معنای هر یک اضافه و یا کم شده است. مانند «خبت» و «خبط» و «خفت» و «خفی» و «خبل».

در این روش ابتدا واژگان پر تکرار و اختصاصی سوره، استخراج می شوند و در ادامه با استفاده از تعریف واژگان و ارتباط بین واژگان غرضی از سوره استخراج می شود.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۱۱
طبیب دوار1

نظرات  (۵)

واژگان پرتکرار:حق - دعو - نذر 
واژه های اختصاصی:اولوالعزم - بلغ اشد - احقاف

رسولان اولوالعزم دردعوت انسان ها به سوی حق و حقیقت گام برمی دارند ونذیر وراهنما هستند چون رسیدن به حق که درسوره ازآن بابلوغ اشد(عبودیت) 
یادشده است نیاز به راهنمای صاحب عزمی داردکه راه راطی کرده وبه ثبوت وحقیقت رسیده باشد.
۱۶ فروردين ۹۴ ، ۰۹:۱۶ سمیرا فولادچنگ
قوانین در عالم اسباب از آسمان گرفته تا زمین به حق ثبت شده و در بسترها گسترش یافته اند و به هدف رسیدن به نهایت قدرت و رسش در جریان اند. و نزول کتاب ، تغییرات عالم و رسول همگی اتمام حجتی (بلاغ) است از جهت تخویف انسان( ابراز هر حرکتی که موجب تعهد بر امر شود).فهم سطرشدن و ساختار مند بودن نظام حق تعهد به امور و وعده ها را محکم و بلوغ را سریع تر می کند.

خدا برای مدت مشخص (اجل مسمی) امکاناتی را در اختیار انسان قرارداده ک اگر در استفاده از آنها ب هشدار ها و انذار های داده شده توجه کند، باعث میشود در هرلحظه دعوت حق را اجابت کرده، در مسیر حق و صراط مستقیم ربوبیت  استقامت ورزیده و تا ابد از خوف و حزن رهایی یابد و وجودش انذاری برای دیگران و عملش صالح و ظاهرش مزین ب شکر و از اهل توبه و تسلیم گردد.
یا منفس الکرب
واژه های انذار و سمع و حق از واژگان پر تکرار این سوره می باشند و ترکیب بلغ اشده اختصاصی این سوره می باشد.
این سوره از انزال کتابی سخن به میان می آورد که حق است و هر کس به توصیه های آن گوش فرا دهد از راه مستقیم دور نشده بالغ می شود و با انتخاب راه درست از طریق گوش فرا دادن به انذار های آن به رشد می رسد و از محسنین خواهد شد.
بسم الله الرحمن الرحیم 
به نظرم شاید بتوان واژه های با ریشه "نذر"  مانند نذیر و انذار و.... را از واژه های پرتکرار سوره دانست (3،9،12،21،29....) و موضوع سوره را  انذار" بندگان خداوند در برابر "وعده حق" خداوند دانست(17)
و "نظام انذاری" را معرفی میکند که منذر آن، رسول خدا (ص)  میباشد و محتوای انذار، دعوت به قرآن و وعده حق است و مخاطبان این انذار به دو دسته تقسیم می شوند، آنانکه که انذار را میپذیرند و خود نیز منذر میشوند(15) و آنانکه از انذار روی برمیگردانند و نام کافر را در این سوره به خود اختصاص میدهند. 
از نکاتی که میتوان در این سوره اشاره کرد و آنرا جز واکنش های مناسب در برابر انذار دانست، بحث استقامت است (13). استقامتی آگاهانه و همراه با علم، در راه ایمان به وعده حق پروردگار ..... و البته استقامتی همراه با صبر و احتیاط در برابر عجله (35) و در واقع موضوع استقامت را در این سوره میتوان نوعی بروز اسم "عزیز  خداوند دانست(2).
پی نوشت: با عرض عذر خواهی از محضر اساتید، در رابطه با آگاهی از واژه اختصاصی سوره، بنده سعادتی نصیبم نشد.... 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی